”Vi har haft gode erfaringer med vore skandinaviske kunder, og ønsker flere af slagsen,” siger Maciej Wòdz, som er ansat i administrationen på det polske skibsværft Parseta i Kolobrzeg havn.
Skibsværftet Parseta blev stiftet i 1992, og de mange års erfaringer, gør at virksomheden kan udbyde en bred vifte af specialopgaver. Værftet startede op med 4 medarbejdere, og har i dag 25 fastansatte.
”Vi udfører alt lige fra skibsbygning i stål op til 30 meter, reparationer, renovering, aptering, konstruering og installering af propeller i dyse, montering trawlspil, malearbejde, undervandsinspektioner af skrog og meget mere,” siger Maciej Wòdz, som har været ansat i virksomheden i 5 år.
Maciej Wòdz mener at EU’s forskellige støtteordninger til fartøjsejere også kommer dem til gode. ”Vi oplever, at mange fiskere skal have miljøopdateret og renoveret fartøjerne, og det giver os arbejde,” fortæller en veltilfreds ansat hos Parseta.
Værftet har udført arbejde for flere skandinaviske fartøjer. ”Det startede med danske kunder, så norske, og nu har vi også haft kunder fra Findland. Vi ønsker at markedsføre os, som en virksomhed der udfører de samme kvalitetsopgaver som skandinaviske værfter gør, bare til en anden pris,” siger Maciej Wòdz i telefonsamtalen. Og det må også siges at være tilfældet ifølge to danske kunder, som har stiftet kendskab til Parseta i Polen.
Bo Spuur Nielsen, skipper på ND 58 Moonlight, fik forlænget agterskibet og udskiftet rorstamme mm., og han siger følgende: ”Jeg fulgte med i arbejdet dernede, havde et værelse til overnatning på værftet, og blev hentet ved færgen, når jeg ankom. Servicen var helt i top, og jeg sparede en betydelig sum penge.”
Allan Andersen fik sandblæst og malet R 86 Lis-Hansa. ”Jeg hørte om værftet fra andre bornholmere, og der var noget om snakken; der var penge at spare, ” siger en tilfreds Allan Andersen.