Så er Skipper Jens Christian Bang Andersen på havet igen, efter 8 uger i havn med udskiftning af hovedmotor, gear, propelblade og dyse.
Onsdag eftermiddag sejlede S430 Well Bank på sin første hummerrejse efter 8 uger, hvor skibet har været i havn og på land, og fået udskiftet skibsdele ifb. med støtte fra EU’s brændstofspulje FAS1.
Fartøjet har bl.a fået udskiftet propelbladene og dyse. Propelbladene dannede før en 1,6 meter propel, men er ombygget til en propel på 2 meter i diameter med ny AHT dyse fra Man Diesel i Frederikshavn. Skruetøjsudskiftningen i kombination med ny hovedmotor fra Volvo Penta og det nye gearsystem fra Guascor medfører brændstofbesparelse, støjdæmpning, mindre belastning af udstyr og større pæletræk.
”En brændstofsbesparelse på over 15% har bestemt en betydning, når man kigger på prisniveauet på brændstof i dag,” siger Jens Christian veltilfreds på S430 Well Banks første rejse efter ombygningen. Jens Christian er også spændt på at få fastsat pæletræksforbedringen, som bliver målt engang i den nærmeste fremtid.
Well Bank fiskede på den første nat på havet 500 kilo hummere, ”så det var en god start på fiskeriet igen,” siger Jens Christian Bang Andersen. Fiskeriet efter hummere foregår lige nu i Skagerrak for S 430 Well Banks vedkommende.
Karstensens skibsværft har stået for projektet, og Jens Christian B. Andersen roser værftet for arbejdet.