En 110 mio kroners investering i et nyt kystgående forskningsfartøj, der har været i offentligt udbud efter reglerne under EU / EØS, lander formentlig på et hollandsk værft.
Det skriver Havforskningsinstituttet i en pressemeddelelse
Fulgt af sætningen »Dagens begrænsninger og det muliges kunst«, for tildelingen af kontrakten på bygning og udrustning af det nye kystforskningsfartøj Nord, har udløst en principiel diskussion. Men Havforskningsinstituttet er altid glade for en engageret debat om klimavenlige løsninger og selvfølgelig ønsket om at købe norsk. Det er instituttet meget optaget af, skriver de.
Det nye fartøj skal have hjemhavn i Tromsø og samtidig være et fælles fartøj med Universitetet i Bodø. Fartøjet skal opererer på lange togter i det vejrmæssige hårde område i Nord-Norge.
Disse fakta har helt klart defineret, hvem der kunne afgive tilbud på byggeriet af den nye kystforskningsbåd. Det ligger udenfor en hver tvivl, at offentlige indkøb, har en økonomisk ramme i statsbudgettet, som man skal holde sig indenfor. Der kan dog gives fuldmagt til at overskride disse bevillinger, men hvis en overskridelse lyder på 5 procent, skal denne overskridelse dækkes ind allerede året efter i budgettet.
«Lov om offentlige anskaffelser» har medført at nybygningen af den nye kystforskningsbåd skulle ud i offentlig licitation i hele EU / EØS-området. Havforskningsinstituttet’s indkøbsproces er både åben og gennemskuelig, dvs. dokumenteret og viser at hele fire værfter havde lagt billet ind på opgaven. To norske værfter og to udenlandske værfter. Vægtningen af disse tilbud var, at 60 procent vægtede prisen og 40 procent vægtede kvaliteten.
Der var ikke den store forskel på tilbudene der kom ind, men de to udenlandske tilbud, lå begge indenfor prisrammen og ud af disse to værfter, kom det hollandske bedst ud.
Du kan læse hele artiklen på Havforskningsinstituttets side her