Ny bestyrelse og en helt ny fase for Hanstholm Havn, hvor bestyrelsen har konstitueret sig på et bestyrelsesmøde sidst i maj, hvilket samtidig markerer havnens indtræden i næste fase af udvidelses- og vækstplanen.
Aktivitetsniveauet på Hanstholm Havn er større end nogensinde tidligere og et stort antal entreprenørmaskiner til lands og til vands, er allerede i gang med den store havneudvidelse.
Her arbejder de side om side med fiskere fra ind- og udland, som lander en stadigt stigende mængde fisk.
Trods rekordhøje fangster i 2017 fortsætter antallet af landinger i Hanstholm nemlig med at stige. Det oplyser Hansholm Havn på deres hjemmeside, at i årets første fire måneder er værdigrundlaget for landingerne steget fra godt 293 millioner kroner til godt 302 millioner kroner i perioden. Det svarer til en stigning på 3,1 procent. Her er det særligt havnens primære forretningsområde, konsumfisk, der går frem. Det er da også en velfornøjet bestyrelsesformand for Havnen, Martin Vestergaard, der på havnens hjemmeside kan konstatere, at Havnen holder momentum både i forhold til den omfattende havneudvidelse og de primære driftsaktiviteter, men også, begunstiget af det gode vejr, en stigning i tilgangen af fiskere, der vælger at lande deres fisk i Hanstholm.
Han siger blandt andet, »det lover godt for fremtiden, hvor vi kan tilbyde endnu bedre forhold for vores kunder, blandt andet med øget vanddybde, roligere indsejlingsforhold, et optimeret servicesetup, planer for forbedring af havnens køleauktionsfaciliteter mv.,« forklarer bestyrelsesformanden.
Flere landinger fra norsk fiskeri i Hanstholm
Antallet af norske anløb til Hanstholm Havn er steget med knap 20 procent det seneste år. Det skyldes først og fremmest de høje salgspriser og en kort afstand fra Nordsøen og Norge. Det skal en omfattende havneudvidelse og øget vanddybde tiltrække endnu flere norske fiskere til Hanstholm.
Havnen oplyser videre, at der i 2017 var både danske og udenlandske skibe i Havnen, der landede for en samlet værdi af ikke mindre end 1,03 milliarder kroner. Dermed er Hanstholm Havn en af Nordens største fiskerihavne, hvilket ikke mindst skyldes de mange norske landinger.
Hanstholm Havn har en perfekt beliggenhed for norske skibe, der fisker i Nordsøen. Hver dag landes der mere end 500 tons fisk i Hanstholm, hvor opkøbere fra hele Europa er repræsenteret på auktionen for konsumfisk. Hertil kommer industrifisk, som der naturligvis også er aftagere til.
Fakta om Hanstholm Havn og havneudvidelsen
På Havnens hjemmeside oplyses det, at man i 1917 vedtog, at der skulle anlægges havne i Hirtshals og Hanstholm. Hanstholm nåede dog kun at bygge to moler (Roshage Mole og den eksisterende vestlige mole), inden den tyske besættelsesmagt overtog stedet.
Først i 1960 blev der fremsat et endeligt lovforslag om etablering af en kombineret fiskeri- og trafikhavn i Hanstholm.
I 1967 blev havnen taget i brug af fiskere, og i 1970 var den bygget helt færdig. Havnen blev efterfølgende udvidet første gang i 1970R17;erne og igen i 1980R17;erne.
En havneudvidelse er nu tiltrængt og den består konkret i:
- Ny ydermole mod vest, der beskytter indsejlingen og give en mere rolig indsejling.
- Ny mole, der giver adgang til et nyt havneareal nordøst for den eksisterende havn.
- 130.000 kvadratmeter nye baglandsarealer.
- 30.000 kvadratmeter arbejdshavn, der efterfølgende omdannes til baglandsareal.
- Øget vanddybde på 11 meter i indsejlingen og 10 meter i nyt havnebassin samt mulighed for yderligere en meters dybde i havnebassinet.
Kilde: Hanstholm Havn FiskerForum.dk