Det er Camaro Fiskeriselskab A/S i Nord Lenangen der netop har ordret en nybygning fra Larsens Mek Verksted Skipskompetanse har signert kontrakt på nyt fiskefartøj til Camaro Fiskeriselskap. Fartøjet skal bygges på Larsnes Mek Verksted på øen Gurskøya, beliggende sydvest for Ålesund i Norge.
Aftalen er indgået mellem Camaro Fiskeriselskab A/S og Skipskompetanse samt Larsnes Mek Verksted for design og byggeri af et topmoderne og helt ny kystnotfartøj til den norske reder Roger Nielsen.
Notbåden bliver på 50,7 meter i længden med en bredde på 12.0 meter. Der bliver fabrik ombord med vertikale pladefrysere ombord, med plads til 350 m3 frossen fisk, kombineret med RSW / tanke til levende fisk på 499 m3.
Camaro’s nye fartøj har fået værftets byggenummer 69, samt navnet »Nord-Fugløy« med designet SK-3151. Tegningen og designet er tilpasset rederiets fiskeri, der overvejende omhandler fiskeri med not og snurrevod.
For at komme rederiet’s forventinger imøde omkring driftøkonomisk drift, med et minimalt klimaaftryk, er alt driftoptimeret i forhold til dette. Det betyder stor propel samt to-trins gear med variabel generator og »take me home-løsning« samt en batteripakke på 1,0 MWh.
Kystnotfartøjet bygger i høj grad på det norske design-firma’s kompetancer og erfaringer, sammenholdt med virksomhedens rettidige omhu og sikre blik for kvalitet, som de har høstet efter mange år. De leverer et skib der vil øge kvaliteten på fangsten, gøre håndteringen af fisken bedre og sikre forsvarlige og arbejdsmiljørigtige løsninger for mandskabet under fiskeriet og arbejdet med sortering, rensning samt lagring af fisken.
Larsnes Mek Verksted vil med denne kontrakt, både styrke målsætningen om øget aktivitet på værftet, men samtidig også fremme udviklingen og designet af fremtidens og de kommende fiskefartøjer, som det norske værft skal bygge.
Det norske skibsdesign-firma har gennemført mange vellykkede og rigtig gode projekter sammen med Larsnes Mek Verksted og man er i det norske designfirma rigtig godt tilfredse med denne nybygnings-opgave. De ser samtidig også muligheden for, i tæt samarbejde med de norske leverandører samt underentreprenører, at videreudvikle og nytænke projektet løbende.
Forventningen er at »Nord-Fugløy« bliver leveret fra værftet i sidste kvartal af 2022.