Over et dusin norske nybygninger, herunder to på Karstensen Skibsværft, oplever betydelige forsinkelser, som primært skyldes påvirkning fra både pandemien og krigen.
Polske skrogværfter kæmper med restriktioner, mangel på arbejdskraft og stålleverancer samt forsinkede leverancer af komponenter, hvilket i høj grad påvirker danske værfter og bådebyggere og rederierne, der har kontraheret skibene.
Karstensens Skibsværft i Skagen blev også ramt af betydelige forsinkelser under pandemien, men ved at tage fat på problemerne i Polen har værftet nu etableret deres eget skrogværft. Sidste år blev »Gollenes« leveret med flere måneders forsinkelse, hovedsageligt på grund af problemer med en norsk underleverandør, der ikke kunne levere udstyret rettidigt.
Selvom de store skibe fra Karstensens Skibsværft også oplever forsinkelser, ser det ud til, at de trufne forholdsregler, især købet af et skrogværft, har gjort det lettere for Skagen-værftet at styre hvorledes projekterne skrider frem.
Fremtidige leverancer inkluderer norske fartøjer som »Herøyhav« (75 meter) forventet i oktober i år og »Hargunn«(83 meter) forventet i marts 2026.
Karstensen Skibsværft har i øjeblikket ni skibe på ordrelisten, herunder »Polarbris« og »Havsnurp.« Andre projekter som »Finnur i Fridi« og »Gjøgur« fra færøske og islandske rederier er også på listen, men leveringsdatoer er blevet forsinket.
»Polarbris« (43,5 meter) bygges for Polarbris AS og har gennemgået tekniske tests. Leveringen, oprindeligt planlagt til august sidste år, forventes nu 6-7 måneder senere. Tæt ved ligger »Havsnurp«, en pelagisk trawler og snurper (69,99 meter x 14,8 meter), bygget for Havsnurp AS, som også oplever relativt korte forsinkelser i forhold til andre projekter.
Andre skibe som »Knester« (75,20 meter), »Havfisk« (75,10 meter), og »Trønderhav« (44 meter) fra forskellige værfter er også forsinket, men det danske værft Thyborøn Skibs og Motor forventer at søsætte »Trønderhav« i næste uge efter en ni-måneders forsinkelse.
Derudover arbejder Bredgaard Boats i Rødby i Danmark på »Stording« (14,99 meter), et fartøj med plastskrog, der skal leveres til Stord Fiskeriselskap. Malerarbejdet er afsluttet, men på grund af ringvirkninger fra forsinkelser på andre nybyggerier forventes søsætningen først til april.
I alt viser udfordringerne på de polske skrogværfter, at danske værfter fortsætter med at håndtere og trodse forsinkelserne og fortsætter med at levere nye skibe til den norske fiskerflåde.
Du kan læse hele artiklen på Fiskerimagasinet.no her (norsk).