Det er nu godt en måned siden, at det 85 meter lange og godt 28 år gamle færøske fartøj »Akraberg«, lagde til kaj i Fuglefjord, for at losse sin fangst af 912 tons torsk, for sidste gang under færøsk flag. Rederiet Fremherji har solgt trawleren til et islandsk selskab.
Istedet har det færøske rederi nu overtaget sin nybygning, Akraberg, der pt er ét af de mest avancerede fabriksfartøjer i færøsk fiskeri. Trawleren, der måler 84 meter og har en brede på 16.70 meter, har inkorporeret et væld af smart-teknologi og højt avancerede fangsthåndteringssystemer ombord til både hvidfisk og rejer.
Med en fiskehåndtering i højsædet, med plads til opbevaring af levende fisk i tanke, for optimal håndtering af fisken kvalitetsmæssigt, med henblik på forarbejdningen på fabriksdækket (daglig kapacitet: 100 tons pr. dag), der gerne skulle udmønte sig i en højere afregningspris ved landingen.
- Akraberg har et 1.930 kubikmeter stort kølerum, samt et 830 kubikmeter stort lastrum, der kan bruges til enten frosne eller kølede fangster og 550 kubikmeter ensileringstanke til landing af biomasse, der kan forarbejdes videre i land.
- Akraberg er bygget efter et Vard 8.03 design og er én af de første hæktrawlere udstyret med Vard Electros SeaQ Energy Storage System. Dette batterisystem kan forsynes med strøm fra de magnetiske spil sammen med SeaQ Power Management System til integration med den hybride diesel-elektriske fremdrift.
- Akraberg har et varmegenvindingssystem, der øger den samlede effektivitet langt mere, mens fremdriftssystemet som helhed er kompatibelt med den stringente DNV-GL Silent F-notation.
- Akrabergs dækssystem er leveret af Seaonics med fire 35-tons permanent magnet AC trawlspil. Der er otte 18 tons sweep-line- spil i spidsen af fuldlængde trawldækket og en 22 tons. En 300 kubikmeter net-tromle er monteret over dækket. Seaonics leverede også net-sounder, gilson, hjælpespil og out-haul spil, samt is-galgen.
- Akraberg har plads til 25 besætningsmedlemmer i enkelt-kahytter
Den nye fabrikstrawler Akraberg erstatter rederiets ældre fartøj af samme navn, der har været en del af Framherji-flåden siden 2013, en 85 meter frysetrawler bygget ved Flekkefjord i 1994, som Guðbjörg for sine oprindelige islandske ejere, og efterfølgende overtaget af det færøske rederi Samherji.