Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English

Nybygning M125H »Strand Senior«

  • marts 24, 2019
  • Ebbe
  • Dato: 24/03/2019
  • kl. 13:08
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark, Norge
Foto / Video: Bandholm, Karstensensen, Peder Otto Dybvik

17 Marts 2017 blev der indgået kontrakt mellem rederiet Strand Senior AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 75,00 m Snurper/Trawler. Skroget ankom til Skagen, 8 Oktober 2018, og det færdige skib blev overleveret til rederiet 1 Marts 2019. Skibet blev døbt i hjemhavnen Ålesund, Norge 8 Marts 2019.

Strand Senior AS er et datterselskap av Strand Havfiske AS. Strand Havfiske AS eier og driver frysetråleren ”Havstrand” og ringnotspurperen/tråleren ”Strand Senior”. Det er fartøyet ”Strand Senior” som ble bygd i 1999 som skal erstattes med det nye fartøyet. Strand Senior driver med kombinert trål- og notfiskeri, hvor trålfisket primært består av kolmule som fiskes vest av Irland. Øvrig fiskeri etter sild og makrell drives med not. Det nye fartøyet skal drives etter samme prinsipper. Familierederiet eies og drives av søstrene Janne-Grethe Strand Aasnæs og Elisabeth Strand, hvor førstnevnte er daglig leder i selskapet.

Rederiet begrundede sit valg af byggeværft med, at Karstensens Skibsværft tilbyder en samlet pakke som er både økonomisk og ikke mindst teknisk særdeles attraktiv. Ligeledes har det været magtpåliggende at have fuld indflydelse i hele designfasen, således projektet vil blive skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, som rederiet har.

Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid familien Strand har udvist. I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som værftet har under bygning til redere i Norge, Sverige, Danmark og Skotland, er også nye ”Strand Senior” af eget design. Dette sikrer en økonomisk optimering, kort beslutningsproces og klare afgrænsninger af ansvarsområder. Fordele som også andre redere har fået øje på, og værftet forhandler således om lignende designs til potentielle norske kunder. Værftets kvalitet og omhu for detaljer begynder efterhånden at blive målestokken for denne skibstype.

Denne nybygning er nummer 4 i en serie som Furuno har arbejdet med de seneste to år. Furuno har leveret en komplet pakke med udstyr for navigation, kommunikation, fiskesøgning og displayteknik. Skibet er udstyret med 2 Furuno ARPA radar i den seneste FAR-22xx serie. S-bånds versionen er i den såkaldte ”Next” version som betyder at magnetronen er byttet ud med den mere frekvensstabile Solid State enhed, som desuden er vedligeholdesfri modsætning til magnetronen som normalt byttes efter ca 10.000 timers drift.

I udstyrslisten indgår en komplet fiskeripakke inklusive Furunos supersonar FSV-25S og den højfrekvente FSV-85. Hele tre af de nyeste Furuno ekkolod er med, og det giver mulighed for både at vurdere hvilken type af fisk som er i en stime samt størrelsefordelingen. Med disse muligheder kan man bedrive et effektivt og samtidigt skånsomt miljø hvor man fanger netop den fisk som dels er moden, dels er den rette type og størrelse til markedet, Det giver god mening, for alle er jo interesserede i et holdbart fiskeri, hvor kvoterne udnyttes til bedst mulig fangst og dermed værdi. Det rækker ikke at finde fisken med sonar og ekkolod, fangsten skal også ind i trawlen eller noten. Til det har Furuno leveret en komplet pakke med netsensorer fra Marport, som er en vigtig samarbejdspartner. Via Marport systemet kan man effektivt se hvor meget fisk der går ind i trawlen samt højde/temperatur ved trawlen og fyldningsgraden. Ved overtællen sidder en netsonde som giver et flot ekkolodsbillede af fisk som går ind i ved ”munden” af trawlen.

Broen er i øvrigt imponerende med sine 4 store 55” Hatteland skærme som står på en flot gulvkonsol som kan justeres i tilten for at give optimal betragtningsvinkel. Ergonomi er en vigtig sag for fiskeren som jo anvender mange timer i styrehuset. Desuden er der 23 andre skærme i en blanding af 24” og 26” versioner, mange af dem med multi-touch funktion.

Sikkerhed er også en vigtig sag i det moderne fiskeri, hvor skibene jo bliver større og større. Alle områder i skibet overvåges af kameraer så alle vinkler dækkes ind. Skipperen kan se alle som udfører arbejdsmoment samtidigt og desuden spille situationen ind på DVR enheder. Desuden har han kontakt med alle via trådløse headset på hjælmen, som naturligtvis er obligatorisk når man arbejder på dæk eller i maskin.

Design, indretning og arrangement er blevet til i et godt og nært samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har vært optaget av innovative løsninger, og der har vært lagt specielt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen. I tillæg til dette er det lagt stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til ”Strand Senior”s driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig fuel forbrug. I tillæg er fartøjet udrustet med varmegenindvindings anlæg fra alle motorer, LED belysning ”all over”, elektriske vincher samt flere tiltag for at sikre lavest mulige energiforbrug.

Sikkerhed og arbejdsforhold er i særlig fokus ved at hele lastedækket er gjort vandtæt med vandtætte skibssider. Det øger sikkerheden, og fribordet øges med næsten 3,0 m. Videre har Rederiet valgt at satse på en fremtidssikret løsning for winche-anlægget, som er elektrisk drevet. Dette for at prioritere det eksterne og interne miljø (lavere støjniveau). Nye ”Strand Senior” er første fartøj i ringnot-flåden med elektrisk drift på nothaler.

Fartøjet er fuldt udrustet med separate snurpe- og trawl wincher, og vil have pumpning fra hækken (trawl). Pumpning fra snurpenot på styrbord side, vil foregå 1 dæk højere end normalt, og besætningen vil dermed få et mere sikkert og enkelt arbejdsmiljø.

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Fartøjet udrustses med 4880 kW hovedmotor og 3000 kW akselgenerator. Herved vil der være tilstrækkelig effekt til fremdrift under tråling, såvel som til el-anlægget (primært sidepropellere) under not-fiskeri. For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 3 stk diesel-gene

ratoranlæg, hver på 567 ekW. Det elektriske system er opbygget med mulighed for paralleldrift af de 3 diesel-generatorer. Endvidere er el-anlægget forsynet med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af diesel generatorerne. Reduktionsgearet er med 2-speed step for propelleren, således dimensioneret at speed step 1 primært vil blive anvendt i begrænsede tilfælde, når der er brug for fuld effekt på hovedpropeller. Endvidere er der monteret UPS/clean power for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%. Sammen med 2-speeds gearet, vil den flydende frekvens dække propelleromdrejgningstal fra 92 til 142 rpm.

Driftsfilosofi:
Under fiskeri, hvor fartøjets elektriske winchanlæg anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på wincherne, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift.

Winch anlægget er af elektrisk type, med re-generering af effekten bla under udfiring af wire. Skulle der være ønske om yderligere kraft på fremdrivningsanlægget, da er hjælpemotorerne så tilstrækkelig store, at de tilsammen vil kunne køre skibets normale strømforsyning incl belastning på winchesystemet.

Da det elektriske system er forberedt for parallel kobling af generatorerne, vil der være en stor sikkerhed i systemet, idet disse tilsammen vil kunne dække fartøjets strømforbrug på tilfredsstillende vis. Endvidere er hovedtavlen forsynet med skillebryder, således akselgenerator kan drive sidepropellere, og dieselgeneratorer skibets øvrige el-belastning. Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.

Hoveddimensioner

Længde oa.
75,00meter
Længde pp.
67,20 meter
Bredde mld
15,30 meter
Dybgang hoveddæk
6,50 meter
Dybde shelterdæk
9,20 meter
Scantling dybgang
8,00 meter
Tonnage
2.887 GT

Kapaciteter mm.

Brændolie
598 m³
Ferskvand
66 m³
Teknisk ferskvand
111 m³
Smøreolie
26 m³
Hydraulikolie
4 m³
RSW-tanke
2.340 m³
Urea
28 m³

Leverandører

Hovedmotor og propelleranlæg
Elektronik
Dæksudrustning, Dækskraner
Dæksudrustning, Dækskraner
Trawlblokke
Alarmpanel
Hovedentreprise

Teknisk udstyr

Design: Karstensens Skibsværft A/S

Prøvetursfart/gennemsnit: 16,7 knob @ 4880 kW diesel-mekanisk
Klasse: DNV-GL +1A E0 Ice-C, Fishing Vessel.

DÆKSMASKINERI:
Elektriske wincher, alle leveret af Rapp Marine:
2 x Trawl wincher 80,0 t
2 x Snurpe wincher 37,3 t
2 x Nettromle 92,6 t
1 x Frelserwinch 60,0 t
1 x Ørekalvwinch 16,6 t
1 x Brystwinch 16,6 t
1 x Flodlinewinch 11,1 t
2 x Fortøjningswinch, agter 11,0 t
1 x Netsondewinch
2 x Ankerwinch

Fiskepumpeudstyr leveret af Sea Quest / Rapp Marine:
2 x Sea Quest fiskepumpe, 24”.
2 x Hydraulik slangetromle
2 x Fiskeslangetromle

Dækskraner og nothåndteringsudrustning, leveret af :
1 x NK-7500 notkran.
1 x KN-60 fordækskran.
1 x KN-60 fiskepumpekran, for.
1 x KNR-60 fiskepumpe kran, agter.
1 x TRH-126 mellemrulle.
1 x Flodlægger, Triplex FLH-112.
1 x Grundlægger, Triplex GL-112. 1 x Triplex 1020 nothaler, elektris
k drevet. Hydraulik drivstationer / powerpacks:
Krananlæg:
2 x 128 kW.
Fiskepumpe anlæg:
3 x 132 kW.
Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine
Ankre og kæder HHP Spek, leveret af Sotra.

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: Wartsila 8V31 (common rail).
Propelleranlæg: Wartsila 4D1095, d4200 mm.
Reduktionsgear: Wartsila SCV 90/2-PDC58, 750/142/111 rpm.
Akselgenerator: Marelli, 3000 kW / 3750 kVA @ 1200 rpm – vandkølet
Hjælpemotorer: 3 x Cummins QSK-19DM, 567 kWe @ 1800 rpm.
Styremaskine: 1 x R-R Tenfjord SR 662 – 170 kNm.
Sidepropellere: 1 x Brunvoll FU-63-LTC-1750, 950 kW / 1292 HP
Startluftkompressor: 2 x Sperre HL2/77
Arbejdsluftkompr: 2 x Atlas-Copco GA11FF
BrO separator: Alfa Laval PA615.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: MCS.
SmO separator Alfa-Laval PA615
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Bokskølere: Bloksma (hovedmotor)
Bloksma (hjælpemaskineri)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: ITT Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
Toilet/vacuum system: Jets.
VV beholdere: 2 x OSO Marine 17RA 300 E
Lastevandsseparator: DVZ 2500 FSU OilChief

FISKETANKE / FISKEBEHANDLING:
RSW-system: 2 x 1195 kW / 2 x 1.028.000 kCal/h.
Cirkulationspumper 4 x 490 cum/h
Kondensatorpumper 2 x 300 cum/h
Pumper af type Bombas Azcue.
RSW cirkulationssystem med Eltorque aktuerede ventiler, styret fra JCI kontrolsystem.
Vacuum-system: C-Flow:
4 x 66 kW kompressor aggregater.
2 x 4200 l tank.

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Palfinger FRB610 / 60 HK.
MOB-båds davit: Palfinger NPDS-3600H.
Redningsflåder: 2 x Viking, 16 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Survitec, vandtågeanlæg.

INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus konsoller: ElPro
Styrehus-stole: 3 x NorSap 1600.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: Aeron.
A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Van Wingerden.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Vinduesviskere: 8 x Wynn.
Malingsleverandør: PPG Sigma.

ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro A/S.
Alarm-/overvågning: Marine Control Services (MCS), Norge.
Navigationslys: LED, Lopolight.
Søgeprojektør: 2 x Tranberg.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF Delomatic 4.
Central UPS: 99 kVA.

ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation)
leveret af Furuno Sverige og installeret af KS Elektro.
Hovedkomponenter:
Matrise system: Florvaag.
LF sonar: 1 x Furuno FSV-25.
MF sonar: 1 x Furuno FSV-85.
Ekkolod: 1 x Furuno FCV-2100.
1 x Furuno FCV-1900.
1 x Furuno FSS-1.
Trawl sonar: 2 x Simrad FS70.
Netmonitorering: 1 x Marport.
Dybdemåler: 1 x Simrad PI50.
Strømlog: 1 x Furuno CI-68.
Radar, S-band: 1 x Furuno 2238 BB.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2218 BB.
Gyro: 1 x Simrad GC80.
GPS-gyro: 1 x Furuno SC110.
Autopilot: 1 x Simrad AP80.
Ecdis: 2 x Tecdis T-2138A.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex.
SSB: Sailor 6610.
VHF udrustning: 2 x Sailor 6222/6210.
Termisk kamera: Flir M625, gyro stabiliseret
V-sat kommunikation: Telenor.
Satellit tlf Thrane Iridium LT-3100.
Sat-TV system: Furuno Sverige.
TV/underholdning: Marinelektronikk, Ålesund.
– alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 55” Hatteland X-serie, widescreen monitorer.

Teknisk beskrivelse

Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Styrehus, skorsten samt for- og agtermast er bygget i aluminium.

Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, bovpropeller/sonarrum, højtanke for brændolie og spulevand, RSW-last sektion med 11 tanke og centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, agterste sidepropeller samt separate rum for hjælpemotor og separatorer. Helt agter agterpeak med tanke.

På hoveddæk er der indrettet: Forepeak, stores, RSW-last trunk sektion, med centrale rum for vakuum pumpe og RSW-kølemaskineri, indretningssektion SB og maskinværksted, kontrolrum, hydraulikrum og tavlerum BB. Helt agter storesrum for trawl med styremaskine.

Indretning på hoveddæk indrettes med 4 mandskabs lukafer, alle med eget bad/toilet, trimrum, vaskeri, maskinkontrolrum samt gang og trappe.

Ved at placere indretningen længst muligt væk fra propelleren og øvrige støjkilder, er der et godt grundlag for en støjsvag indretning. Udover selve placeringen er der udført en række konstruktive tiltag mht støjisolering, der også er stærkt medvirkende til at skabe et lavt støjniveau.

På shelterdæk er indrettet: Stores i forepeak, BB rum for havnegenerator samt dækstores. BB 2 snurpe-wincher, lukket lastedæk med dækshus/afsilingskasse samt luger til de 11 RSW-tanke indrettes midtskibs. Afsilingskasse udføres i aluminium aht vægt.

Fuld bredde overbygning agtenfor luger med svejseværksted, trawlværksted og ventilationsskakte BB samt indretning SB. Indretning i overbygning: 5 mandskabs lukafer (med eget bad/toilet), hospital, kaffebar, omklædningsrum, olietøjsrum med fælles toilet samt gange og trapper.

Agten for overbygning trawldæk BB med 2 nettromler og SB nedbygget notbinge. På spejl BB indbygget hydraulisk hækport og 3 stk hydrauliske styrestænger. Agter BB fiske- og hydraulikslangetromler.

Bådedæk 01 er vandtæt helt til agterkant af overbygning, agten for midtskibs. Forrest p å bådedæk 01 er monteret ankerwinch og hjælpewincher samt fortøjningsudrustning. Agten for dette rulledæmpertanke og dæk med flodlinewinch og forreste snurpegalge SB. SB fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikslangetromler. Foran dækshus agterste snurpe galge samt Triplex nothaler. Ligeledes på bådedæk 01-niveau er der monteret hoveddækskran samt fiskepumpe kran.

På bådedæk 01, agten for midtskibs, dækshus i center. Indretning i dækshus med: Dagrum, kino, messe, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum) samt gange og trapper. I separat opbygning helt mod BB indrettes ventilationsrum til maskinrum og hydraulikrum samt casing for udstødninger. Agten for dækshus monteres 2 stk trawlwincher samt ende-frelserwinch BB.

Helt agter løftets bådedæk 01 1100 mm og fiskepumpe placeret BB. Trawlgalge med ophæng/fundament for 2 trawl- og 1 frelserblok helt agter.

På bådedæk 02 dækshus i center. Indretning i dækshus med: 4 officers lukafer, redningsmiddelrum, instrumentrum og fælles toilet. På BB side af dækshus monteres MOB-båd og –davit samt skorsten.

Styrehus er placeret på brodæk og med 360° sigt.

TidligereForrige nyhedFiskeriets indtjening landede over 3,5 mia. kroner
Næste nyhedNorske unge vælger uddannelse indenfor FiskerietNæste
Hvalrossen, der har været forbi den jyske vestkyst befinder sig nu i Sydnorge - foto: fiskerforum

Hvalrossen, der har været forbi den jyske vestkyst befinder sig nu i Sydnorge

Det er ikke kun minkfarmerne der mangler svar fra fødevareministeren - fiskerne gør også foto: Ministeren fra Fødevarer, landbrug og fiskeri - FiskerForum.dk

Det er ikke kun minkfarmerne der mangler svar fra fødevareministeren – fiskerne gør også

Nybygning fra Tyrkiet skal leveres til tysk rederi

Nybygning: Tysk fabriks- og frysetrawler bygges på et tyrkisk værft

Færøerne: Der partrawles flittigt efter sej og guldlaks

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • WordPress kursus

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept