Nybygning HM379 Lingbank

Nybygning HM379 Lingbank

Den nye Hanstholm-trawler »Lingbank« er snart klar til fiskeriet

Ved Vestre Tværmole i Skagen ligger HM 379 »Lingbank« ved kajen, omsværmet af de sidste håndværkere og elektronikfolk, der med sved på panden løber stærkt for at nå det sidste ombord, inden nybygningen nr. 442 fra Karstensens Skibsværft forlader Skagen Havn og sætter kurs og fart til fiskeriet.

Travlheden er mærkbar og intensiteten stigende samt meget iøjnefalden, for datoen for afleveringen rykker stadig nærmere. »Lingbank« skulle ellers efter den oprindelige plan have været afleveret i januar måned 2019, hvor skipper Benny Rasmussen solgte gamle »Lingbank«, men mindre forsinkelser undervejs har udskudt overdragelsen.

Gamle »Lingbank«, der i sin tid blev bygget på det norske værft Flekkefjord Slipp & Maskinfabrik tilbage i 1985, og som i januar måned blev solgt til Canadian Fishing Company i Vancouver, fik efterfølgende stor mediebevågenhed, da det tog turen på næsten 10.000 sømil tværs over Atlanten og krydsede gennem Panama-kanalen, for senere og ca. 45 døgn efter, at ramme Vancouver på den Canadiske Vestkyst.

Siden Januar måned hvor skibet blev afmeldt fra skibs-registeret og solgt til canadierne, har skipper Benny Rasmussen og sønnerne, Jens og Jonas der begge er partsredere i selskabet og Jeppe samt Johs fulgt slagets gang fra landsiden og alle glæder sig nu til igen at få dækket under fode og den friske havluft i håret, når de igen i løbet af oktober måned står til søs, denne gang i nybygningen »Lingbank«.

En pelagisk trawler på 49,95 meter, med en bredde på 13,20 meter. 8 RSW tanke med en samlet kapacitet på 1.355 m3, der drives af en MAN hovedmotor type 8L-27/38 på 2999 kW, et fartøj der ligeledes er klassificeret efter DNV-GL + 1A Ice-C EO.

Et skib der vækker stolthed og hvor man også tydeligt kan mærke og føle den ægte glæde i stemmen hos Jens Rasmussen, der som den ældste af de fire sønner af Benny Rasmussen, overfor FiskerForum.dk fortæller om nybygningen »Lingbank«. Nybygningen der trods store forsinkelser undervejs, alligevel og nu endeligt er så tæt på målet, at hele familien Rasmussen fra Hanstholm, langt om længe kan komme på fiskeri igen.

Et fiskeri, der denne gang bliver i nok én af Danmarks mest moderne og super effektive fartøjer til det pelagiske fiskeri. Et helt nyudviklet design, hvor der har været fokus på effektivitet, enkle arbejdsgange samt en indretning og arrangement der er optimeret og helt skræddersyet til rederiets ønsker og krav. Et fartøj fyldt med alt tænkeligt elektronisk udstyr og nyeste dæksudrustning. Hvor komfort og sikkerhed samt arbejdsmiljø har været en topprioritet og hvor fiskens vej gennem skibet til køling i RSW tankene er optimeret bedst og mest muligt. Et fartøj der har gode manøvreegenskaber, sødygtigt og med en fornuftig driftsøkonomi. En helstøbt og gennemtænkt industritrawler, der med kvoter på brisling og tobis til fiskemels- og oliefabrikken FF i Hanstholm og Skagen samt sild til Skagerrak Pelagic, har fisk og kvoter nok til 160 til 180 havdage ialt om året.

Bedste rådgivere og bedste skibsværft
En nybygning trækker på alle kapaciteter og familien Rasmussen har alle bidraget med hver deres kompetencer i et tæt og nært samarbejde med fagfolk og specialister fra Karstensens Skibsværft, der får stor ros fra fiskerne i Hanstholm. De føler sig alle godt behandlet og hørt i hele byggefasen. Ligefra projektet startede i sin tid og følgelig til de ønsker og krav som Hanstholm fiskerne havde og som løbende blev løst undervejs. Et samarbejde som Jens Rasmussen selv betegner som forbilledligt og eksemplarisk med det fantastiske resultat »Lingbank«, en pelagisk trawler der i mange år fremover har fremtidssikret familien Rasmussens fiskeri fra Hanstholm.

En klippefast tro på fiskeriet
Mens skyerne farves sorte af et forestående No-Deal-Brexit, følger brødrene og faderen Benny Rasmussen med sindsro de sidste forhandlinger mellem briterne og EU, for som Jens Rasmussen siger til FiskerForum.dk. Vi har troen på at briterne overholder allerede indgåede aftaler og samtidig har vi EU-Kommissionens Brexit- og chefforhandler Michel Barnier’s løfte om, at fiskerne vil få den nødvendige opbakning. Storbritannien får ikke adgang til det store Europæiske fællesmarked, med mindre fiskerne får lige adgang til briternes farvande. Det er klar tale, som vi kan forstå, fortæller Jens Rasmussen videre og forklarer samtidig at med indkøbet af nye »Lingbank« understøtter man også fiskeriet og industrien på Havnen i Hanstholm, der er i en rivende udvikling som Danmarks førende konsumfiskerihavn og en af Nordeuropas største fiskerihavne.

Benny Rasmussen købte sit første fartøj tilbage i 1980, og nuværende »Lingbank«, som er bygget i 1985, blev overtaget i 2005. Det er således første gang, at familien Rasmussen modtager en nybygning. Benny Rasmussens ønsker med nybygningen samtidig, at videregive et godt værktøj til næste generation, hvor en stor del af rederiets driftsgrundlag er industrifiskeriet, der med stadigt strengere kvalitetskrav har gjort det nødvendigt med en nybygning, der under projekteringen har haft et stort fokus på RSW-tanke og anlæg har fået de bedste muligheder for optimal køling af fangsten.

Så alt mens den otte mands store besætning, der i det daglige fremover skal fiske på skift med »Lingbank«, utålmodigt går og venter på overdragelsen, haster håndværkerne videre med at få nybygningen gjort klar til første prøvesejlads og det forestående fiskeri efter sild i Nordsøen. Men også, og det er måske det aller vigtigste for brødrene, nemlig det som Jens Rasmussen understreger – At fortsætte den positive udvikling som faderen Benny Rasmussen startede nu for mere end 40 år siden og være tro mod denne.

FiskerForum.dk ønsker skib og besætning tillykke og god vind fremover.

Skriv et svar