Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
GG500 Vingaskär, leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft

  • august 6, 2021
  • Ebbe
  • Dato: 06/08/2021
  • kl. 15:30
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark, Sverige

4. Marts 2019 der indgået kontrakt mellem Mats Johansson, Vingaskär Fiskeri AB og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 34,00 m Trawler. Det færdige skib blev overtaget af Rederiet 15 Juni 2021 efter en del forsinkelse, som følge af Covid-19 pandemien.

Det nye fartøjet er en topmoderne kombitrawler, indrettet for fiskeri efter såvel konsumfisk som rejer, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.

Rederiet Vingaskär Fiskeri AB ejes og drives af Mats Johansson fra Styrsö, Sverige sammen med sønnerne Viking, Gottfried og Edvin.
Karstensens Skibsværft glæder sig over det gode samarbejde og den tillid rederiet har udvist.

Skroget er bygget med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk. Skrog med bak- og bådedæk, skanseklædning og galger er bygget i stål. Styrehus og signalmast udført i aluminium. Skroget er på rundspant med spejl agter, moderat udfaldende bov og bulb. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og tværhæk.

Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak (tørtank), rum for bovpropeller / brændolie højtanke, med kølerum i center med brændolie heeling tanke SB/BB, lastsektion (kølelast) med dobbeltbundstank for ferskvand under, maskinrum med vingetanke og hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, samt agterpeak med brændolie-, smøreolie- og hydraulikolietanke.

Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens SkibsværftPå hoveddæk er fartøjet delt i følgende vandtætte rum: Forepeak/storesrum, svalerum, og fabriksdæk. Mod agter/BB indretningssektion og helt agter 2-delt modtagerbinge, med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang til maskinrum BB. Helt agter værksted/omklædningsrum BB.

Indretning på hoveddæk er indrettet med 3 1-mands lukafer, toilet/bad med vaskeri, omklædningsrum samt gang og trappe.

På shelterdæk er indrettet storesrum under bak, indretningssektion med værksted SB. Agten for overbygning stort trawldæk med 4 nettromler, trawlgalge med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang BB. Helt agter takkelluge.

Indretning på shelterdæk er med messe med dagrum, kabys, proviant rum, 2 1-mands lukaf og toilet/bad samt gang og trapper.
På dækshus / brodæk er styrehus med 360° sigt og høje vinduer i agterkant. Agten/under for dette er monteret 3 stk trawlspil.

Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Der er monteret 2 stk udkobelbare kraftudtag (PTO’er) på hovedgearet, disse er beregnet som primær drift af hydraulikanlægget.
For strømforsyning i øvrigt er fartøjet forsynet med 2 ens hjælpemotorer/generatorsæt, hver med en elektrisk ydelse på 139 kWe. Det elektriske system er opbygget for paralleldrift af de to generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af diesel generatorerne.

Under fiskeri, hvor hydraulik anlægget anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil én eller flere af hovedgearets PTO’er og dermed pumper være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på spillene, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til hydraulikanlægget. Følgelig er det kun nødvendigt at have 1 hjælpemotor i drift ad gangen.
Ovenstående sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, med optimalt udbytte af hovedmotoren, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.

Hoveddimensioner

Længde oa.
34,00 meter
Længde pp.
31,00 meter
Bredde mld
10,00 meter
Dybde shelterdæk
6,55 meter
Dybgang hoveddæk
4,10 meter
Scantling dybgang
5,00 meter

Kapaciteter mm.

Brændolie
103 m³
Ferskvand
40 m³
Smøreolie
4 m³
Kølelast
285 m³
Rejelast/svalerum
75 m³
Tonnage
499 GT

Leverandører

Propeller og gearbox
Styremaskine
Fiskefabrik og rensemaskiner
Rejekoger
El-tavler
Kølelaster
Elektronik
Travlblokke
Hovedentreprise
Wincher og montering

Teknisk udstyr

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gennemsnit: 13,0 knob @ 1326 kW.
Klasse: Transportstyrelsen, bygget efter DNV regler.

DÆKSMASKINERI:
Hydrauliske wincher, alle leveret og monteret af Thyborøn Skibs og Motor:
3 x Trawl wincher, model S-110 25,0 t
2 x Nettromler, model SN-109 / 20m3 2 x 15,5 t
2 x Nettromler, model SN-109 / 12m3 2 x 15,5 t
1 x Takkelwinch, model T-307 11,5 t
2 x Fortøjningswinch 6,0 t
2 x Hjælpewinch 4,0 t
Dækskraner leveret af TMP:
1 x Fordækskran, TMP 1300K.
1 x losse-/galgekran, TMP T-KL-50, 3,2t/12m.
Hydraulik drivstationer / power packs:
2 x Rexroth variable pumper, monteret på gears PTO
1 x 45 kW el-hydraulisk pumpeaggregat.

Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine

FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: ABC 6DZC, 1326 kW @ 1000 rpm.
Propelleranlæg: Hundested VP 12, Ø3600 mm i dyse.
Reduktionsgear: Hundested CPGD280, 8,4:1, 2 PTO´er.
Hjælpemotorer: 2 x Volvo Penta D7A TA, 139 kWe @ 1500 rpm.
Ror 1 x KSP-design med flap.
Bovpropeller: 1 x Hundested SFT5, 250 HK

STYREMASKINE
Leveret af AS:SCAN
– Styremaskine, type Scan Steering MT3500
– Dobbelt pumpe unit
– Motor startere
– Remote panel
– Alarm system
– Komplet ror-kontrolsystem

BrO separator/filter: CJC.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: KS Elektro.
Pumper: Hovedmotor køling: Bombas Azcue.
Brand-, spule- og lænsepumper:
Bombas Azcue.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper:
Bombas Azcue.
Bokskølere: Blokland (hovedmotor)
Kelvion (hydraulik)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Bombas Azcue.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
VV beholder: 1 x OSO Marine 17RAE200

FANGSTBEHANDLING
Fiskefabrik: KM Fish Machinery.
Rensemaskiner: KM Fish Machinery.
Rejefabrik: Intech International
Rejekoger: Intech International / Connie 800.
Ismaskine: 2 x Buus SE-4500.
Kølelast: Nordkøl
Forlast, køling Nordkøl / ribberør.
Svalerum, køling Nordkøl / ribberør.

REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING
Redningsflåder: 2 x Viking, 8 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Viking / Aerosol.

INDRETNING MM
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: 2 x NorSap 1600 Comfort.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.
A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Malingsleverandør: Sigma PPG.

ELEKTRISK
Komplet installation: KS Elektro.
Alarm-/overvågning: KS Elektro.
Navigationslys: Den Haan.
Søgeprojektør: 1 x Seematz.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
PMS system: DEIF PPU.
Tavler leveret af Scan Technic:
400V Hovedtavle for 2 generatorer og 1 landtilslutning.
400V Motorstartertavle.
230V Hovedtavle.

ELEKTRONIK
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation) leveret og installeret af KS Elektro.
Hovedkomponenter:
Skærmvælger system: KS Elektro.
Ekkolod: 1 x Simrad ES80
1 x Furuno FVC-1150
Netmonitorering: 1 x Marport
Radar: 1 x Furuno FAR-2218.
1 x Furuno DRS-6A
GPS-gyro: 1 x Furuno SC-70.
1 x Furuno SC-33.
GPS: 1 x Sailor 6561/6004
AIS: 1 x Sailor 6280/6004
Navtex: 1 z Sailor 6391/6004
Autopilot: 1 x Simrad AP70 MkII.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex.
1 x Sodena.
1 x QuodFish
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 6222 DSC
V-sat kommunikation: Sailor-900.
Sat-TV system: Intelian.

– alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 4 x 55” Olorin, widescreen monitorer.

GG500 Vingaskär, leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
Nybygning GG500 Vingaskär leveret fra Karstensens Skibsværft
TidligereForrige nyhedNedsættelse af MAF-rationen for torsk i Skagerrak og MAF-rationen for torsk i Nordsøen
Næste nyhedFærøerne: Så landes der igen guldlaks til Kósin i KlaksvikNæste
rederiet Ruth

Rederiet Ruth skifter hænder, men bliver i Hirtshals

Magnus Heunicke tager første skridt til at forbyde PFAS foto: brandslukning

Magnus Heunicke tager første skridt til at forbyde PFAS

fiskeristyrelsen

Straksregulering nr. 8 – 2023 gennemsnitlige afregningspriser for 2022

Østersøens fiskeri kræver nytænkning og en anderledes tilgang foto: CSH

Østersøen’s fiskeri kræver nytænkning og en »bundvending« på 180 grader – en helt anderledes tilgang end ICES’s og EU’s

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • elpriser
  • WordPress kursus
  • MyHvideSande

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept