Et byggeri af en 90-millioner kroners norsk kystnotbåd, er blevet forsinket på grund af uklare regler og uenighed om tolkningen af lastvolumen, skriver Kystmagasinet.no på deres webside.
»Knut Olav« skulle efter planen leveres til september i år, men forsinkelsen gør, at dette er udskudt til næste år til maj måned.
I Norge søger man om lov til udskiftning og nybygning af fiskefartøjer, den såkaldte udskiftningstilladelse, som håndteres af det norske fiskeridirektorat. I »Knut Olav´s« tilfælde, har Maritime Competence AS i Tromsø, på vegne rederiet, ansøgt om en forlængelse af den generale udskiftningstilladelse ved Fiskeridirektoratet.
De skriver følgende til direktoratet: »Der henvises til den generalle udskiftningstilladelse for Hebe II N – 230 – MS LHJE.« Rederiet Knut Olav AS har skrevet kontrakt med Vestværftet i Hvide Sande Danmark, om bygning af en ny Kystnotbåd. Men Direktoratet har forhalet sagen, da reglerne for lastrumvolumen åbenbart ikke er fyldestgørende. Derfor har rederiet ansøgt om en forlængelse, da byggeriet er forsinket og fartøjet derfor tidligst kan være klar til maj måned 2019.
Forsinkelsen har afstedkommet en del brevveksling
Kystmagasinet.no er gået ind i sagen og har bedt om kopier af al korrespondance mellem værft og direktorat, for at finde hoved og hale i hvad forsinkelsen egentlig skyldes. Tidligere redere, der har fået afslag hos Fiskeridirektoratet, har måtte ændre tegninger og design, for at imødekomme kravene fra Direktoratet.
Vestværftet i Hvide Sande regnes for ét af Nordens største indenfor skibsbygning af mellemstore fiskefartøjer. Værftets fartøjer leveres bredt til fiskerier i og omkring de nordiske lande og til området omkring shetlandsøerne, Irland og Skotland samt enkelte fartøjer til Grønland.
»Knut Olav« bliver 34,85 meter lang og 9,80 meter bred med en kontraktsum på Nkr 90 millioner (ca. 70 mio Dkr). Fartøjet bliver rigget for not og snurrevod med alt tænkeligt moderne udstyr om bord. Der er vakuumsuger til sug af fisk fra not og snurrevod samt 6 RSW-tanke på ialt 400 m3, som kan have de levende fisk med. Ombord er der plads til en besætning på 8 personer.
Kilde: Kystmagasinet.no og Maritim Competence AS FiskerForum.dk