Dagligvarehandlen har spottet informationshungerne forbrugeres interesse og nysgerrighed for vores fødevare. Hvad vi putter i munden, hvor det kommer fra og hvilken historie varen gemmer på.
Overfor kvalitetsbeviste og holdnings kritiske forbrugere har danske supermarkedskæder taget et nyt produkt til sig. Fiskeriets MSC mærkning af fisk, hvor man følger fisken fra hav til bord, bliver nu markedsført intensivt og branchen håber med dette tiltag at skabe yderligere fokus på den mad vi køber.
Professor i forbrugerstudier Søren Askegaard fra Syddansk Universitet, angiver en af de væsentligste grunde til at forbrugerne efterspørger og køber økologiske varer er sundhedsaspektet. Men forbrugerne ved allerede at fisken er sund, så den bæredygtige fisk kræver andre virkemidler for at overbevise kunderne om de skal købe lige netop denne fisk.
Fiskens historie, hvordan den er fanget og hvorledes den er blevet behandlet, er nogle af de virkemidler der kan bruges. Endvidere skal kunderne have indpodet en klar fornemmelse af at ved køb af MSC certificeret fisk, støtter og bevarer man fremtidens have og fjorde, så vores efterkommere også kan nyde godt af fisken i mange år fremover.
”Der ligger en stor udfordring i at forklare forbrugerne, hvad de ikke kan se og mærke – problemet er usynligt for dem. Ifølge FN er 85% af verdens fiskebestande fisket til grænsen eller over grænsen til at uddø, men det er svært for forbrugeren at forholde sig til.” slutter søren Askegasard.