Ny Diesel-elektrisk drevet trawler til norsk reder. Larsnes Mek Verksted A/S har fået kontrakt med Straumberg AS, Øystein Hanssen om at bygge en ny snurper / trawler. Det bliver deres nybygning nr. 51. Skibet vil blive afleveret sommeren 2013, og vil erstatte den nuværende Straumberg, som blev bygget tilbage i 1979.
Fartøjet er designet og udviklet af Skibskompetanse i Måløy som leverer tegninger og beregninger samt produktions sætop til projektet. Opgaven er et resultat af samarbejde mellem rederi, værft og mægler. Mægleren Maritime Kompetence Ltd, har været meget central og aktiv i arbejdet, både med finansieringen og med forhandlingerne med værftet.
Straumberg får et moderne og fleksibelt design og får Skibskompetences betegnelse SK-3100V. Skibet har en længde på 46,5 m, bredde på 12,0 m og er rigget til både not og pelagisk trawl samt bundtrawl. Ligeledes er det udstyret med alt tænkeligt og top moderne udstyr.
Driftsøkonomien er der lagt stor vægt på i designet og skroget vil blive testet i model tank, for endelig optimering. Driftsanlægget er diesel-mekanisk, en type med aksel generator / booster motor og med valgfri diesel-elektrisk drevet (hybrid).
Fartøjet er udstyret med seks RSW-tanke, hvoraf tre er fremtidssikret med kombineret frysere. Skibet vil have en samlet RSW kapacitet på 650m3. Endvidere får fartøjet to notbingere og en stor trawl tromle samt trommel til reservetrawl. KombiWinches til trawl og not er placeret under bak.
Vakuumsystemmet er indrettet med sug fra not og fra trawl over agterenden og på hoveddækket bliver der mulighed for rensning.
Der er ligeledes lagt stor vægt på det indvendige. Her er der plads til 12 besætningsmedlemmer, Ni kahytter og stort velfærdsområde med træningscenter og omklædningsfaciliteter runder billedet af et moderne og fremtidssikret fartøj.