Ordren kommer fra Sølvtrans, som er verdens førende inden for brøndbåde til fiskeopdræt. De tager nu et kæmpe skridt videre mod fremtidens fiskevelfærd med en investering i to nye, imponerende store både til smolt-transport.
Disse nye både er batteri-hybride og har en tankkapacitet på hele 3.000 kubikmeter. Bådene bliver bygget på det norske værft af Aas Mekaniske i Vestnes og er designet specielt til smolt-transport med AAS 3002-design.
»Vores kunder efterspørger fartøjer, der sikrer god fiskevelfærd med effektive og skånsomme fiskehåndteringssystemer, samt det lavest mulige miljø- og klimaaftryk. Jeg er stolt over at kunne meddele, at vi nu har investeret i to nye ‘State of the art’ batterihybrid-brøndbåde specialiseret til transport af smolt,« fortæller Robin Halsebakk, daglig leder i Sølvtrans, i en pressemeddelelse.
Fartøjerne er udstyret med Sølvtrans’ egenudviklede, patenterede system til smolt-ladning for at sikre effektiv sortering og præcis optælling, og har en stor batteripakke kombineret med en specialdesignet motorpakke for at minimere miljøbelastningen og emissionerne.
»Fartøjet er udstyret til at give smolten den bedste start på havet gennem Sølvtrans’ egenudviklede patenterede system til smolt-ladning for at sikre effektiv sortering og præcis optælling. «
»Fartøjet er desuden udstyret med en stor batteripakke i kombination med en specialdesignet motorpakke for at minimere miljøbelastning og emissioner,« siger Joakim Kjølleberg, ›Head of energy« hos Sølvtrans, i samme besked.
Med disse to nye både vil Sølvtrans’ flåde af smolt-fartøjer vokse til seks. Ifølge rapporten har Sølvtrans allerede fire sådanne fartøjer til smolt-transport, som er blevet ›meget godt modtaget på markedet.‹
»Med disse to fartøjer får Sølvtrans en smolt-flåde bestående af seks fartøjer og cirka 90 søfolk med særlig ekspertise indenfor transport af smolt under ledelse af Terje Kongstøl Vik,« oplyses det.
De nye både bliver nummer 40 og 41 i rækken, som Sølvtrans har fået bygget ved Aas Mekaniske siden starten. Kommunikationschef Harald Tom Nesvik oplyser, at prisen for bådene ikke er offentliggjort, men de forventes leveret i 2026.
- Verdens største brøndbådsrederi med en flåde på 40 både i ind- og udland, blev stiftet tilbage i 1986.
- Sølvtrans her 650 ansatte, hvoraf over 600 arbejder på vandet
- Hovedkontor i Ålesund
- Fragter levende laks, både sættefisk og slagtefisk. Der tilbydes også aflusning og andre ydelser for lakse-opdrættere
- Ejes af Halsebakk (15 prosent) samt en opkøbsfond forvaltet af Altin Capital Partners (82 prosent) og en tidligere Pareto-partner Anders Hvide (tre prosent)