Frysetrawleren Gadus Neptun, der primært skal fiske efter rundfisk og rejer, er det norske rederi Havfisk’s (tidligere Anker Seafood) tredje og seneste fartøj i serien Gadus, som i denne serie tidligere har fået leveret Gadus Poseidon og Gadus Njord, således rederiet i dag ejer og driver en flåde på alt 12 fartøjer.
Havfisk ASA i Ålesund har igennem årene fusioneret med andre selskaber og består nu af Nordland Havfiske , Finnmark Havfiske og Hammerfest Industrifiske, som alle har deres fiskeri enten i Nordsøen og Nordatlanten eller i Barentshavets farvande.
Højeffektiv hæktrawler
Det nye skib Gadus Neptun er bygget af Vard Brattvaag i Norge , og er som hæktrawler rigget til fiskeri med bund- og flydetrawl, enten som enkelt eller dobbelt trawl.
Fiskeriet vil fortrinsvis være efter torsk, sej og kuller, med en mulighed for også at omstille sig til rejefiskeri. ”Gadus Neptun” er udrustet med det sidste nye elektroniske udstyr til af finde fisken, således effektiviteten kommer i top. Fabrikken er ligeledes optimeret, så indfrysningskapaciteten kommer op på omkring 80 tons pr. døgn, hvilket er ca. 10 procent mere sammenlignet med andre fartøjer af samme størrelse og med samme antal besætningsmedlemmer kan håndtere. Lager kapaciteten er på 1200 m3.
Den 69,8 meter lange og 15,6 meter bredde moderne og miljøeffektive trawler er netop udviklet med fokus på miljøet og er DNV Miljøklassificeret under Clean, som udelukkende er for skibe der færdes i og ved dybhavet, på kortere eller længere ture. Hæktrawleren er udstyret med dobbelt skrue og drives i en kombination af almindelig dieselmekanisk og diesel elektrisk fremdrift af 2 x 3300 HK motorer.
Fiskemelsfabrik om bord
Fiskehåndteringen om bord er indrettet og udstyret til 25 personer i fiskefabrikken, som efter sortering, skæring og pakning af fisken, forarbejder fiskeriaffaldet i den tilhørende fiskemelsfabrik, som er indrettet moderne og effektivt med en høj grad af automatisering.
Fremtidssikret design
Det er også en tilfreds Ceo for Havfisk ASA Olav Holst-Dyrnes, der her efter seks succesfulde måneder med de to første trawlere, Gadus Poseidon og Njord, allerede har øget udbyttet og arbejdet mere effektivt. Det gennemførte design og den grønne profil sikre at skibene er bygget for fremtiden og for miljøet. Samtidig har besætningerne om bord på begge trawlere allerede meldt tilbage at komforten er i absolut særklasse. Så det ser lovende ud for Gadus Neptun, som er den tredje og seneste nybygning til rederiet i denne serie.