Norsk rederi erstatter gamle »Jøkul« med nybygning ultimo 2021
Et norsk rederi har netop fundet afløseren for gamle »Jøkul«, der bliver erstattet af en nybygning »Skår Senior«, til en pris omkring 200 millioner NOK.

Norsk rederi erstatter gamle »Jøkul« med nybygning ultimo 2021

Det er norske Kystmagasinet, der for nogle uger siden på deres webside kunne fortælle, at rederiet Skår Senior A/S på Nerlandsøy på Sunnmøre, havde solgt den 38 meter lange kyst-notfartøj »Jøkul«, bygget tilbage i 2007, for 60 millioner kroner til Kings Bay Kyst AS på Leinøy på Sunnmøre.

Nybygningen med design af Marine Teknisk AS, forventes leveret fra et norsk værft ultimo 2021

Samme Kystmagasinet, bekræfter nu at det norske rederi netop har fundet afløseren for gamle »Jøkul«, der bliver erstattet af en nybygning »Skår Senior«, med et overslag på prisen omkring 200 millioner NOK.

Det er det norske Marin Teknikk AS der har regnet og tegnet samt designet nybygningen af nye »Skår Senior«, der har fået MT Design’s type betegnelsen MT 1120.

Marin Teknikk AS skriver på deres hjemmeside, at det nye kystnot-fartøj får en samlet længde på 48,3 meter, med en bredde på 12 meter. Det bliver således en nye kombinerede kystsnurpenot og trawler, der er designet i henhold til rederiets ønsker og krav og som bliver udrustet med topmoderne snurpe- og trawludstyr, samt 500 m3 RSW tanker og et vakuum system, for nænsom og skånsom håndtering og behandling af fisken ombord.

Skrog og fremdriftssystemet er optimeret, så det har et relativt lavt brændstofforbrug, med et minimum udslip af NoX og Co2 gasser. Hvilket gør fartøjet til ét af de mest miljørigtige og bæredygtige fartøjer i branchen.

Folkene bag nybygningen »Skår Senior«

Det nye pelagiske fiskefartøj skal overvejende fiske efter sild, makrel og lodde i Barentshavet og Norskehavet samt i Nordsøen med fokus på at beskytte og håndterer fangsten bedst muligt og mest skånsomt for at opnå den bedst mulige og tænkelige kvalitet og dermed også den højeste opnåedelige afregning. Rederiet foretrækker lokale leverandører, så der vil være flere leverandører i Norge, som vil drage fordel af kontrakten, med blandt andet leverancer af udstyr til skibet. Som iøvrigt bliver udstyret med en Yanmar hovedmotor, som yder 2.574 hestekræfter.

Fartøjet bygges med én for besætningen komfortabel indretning for 10 personer. Rederiet ønsker at bygge fartøjet på et norsk værft, med en forventet levering ultimo 2021.