Reder Andreas Hansen og sønnen Erlend i rederiet Asbjørn Selsbane AS har sat deres underskrift på en kontrakt på en topmoderne nurrevodsfartøj og trawler på 39,30 meter hos det nordjyske værft i Skagen, Karstensens A/S.
Fartøjet monteres med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustning. Et projekt der er blevet til i et tæt samarbejde mellem det norske rederi og værftet i Skagen.
Rederiet Asbjørn Selsbane er veletableret indenfor den norske kystfiske-sektor, og driver i forvejen ”Asbjørn Selsbane”, der har rettigheder og kvoter for pelagisk og hvidfisk. De har tidligere sideløbende drevet et mindre fartøj, også med navnet ”Stødig”.
Det nye fartøj skal delvis erstatte denne forrige ”Stødig”
De skal fiske efter hvidfisk samt rejer, men bliver også udrustet for oceangående-fiskeri efter rødåte. Skibet udrustes med tanke for levende fisk, og langt hovedparten af hvidfisk vil blive leveret som fersk iset i iTubs kar. Der indrettes frysefaciliteter til især rejer og rødåte.
Rederiet Asbjørn Selsbane har oprindelig haft udgangspunkt i Lødingen i Norge, og har været drevet af familien Hansen i flere generationer. Andreas Hansen har drevet rederiet selvstændigt i 30 år, og har nu også fået sin ældste søn Erlend med ombord, som netop er blevet færdiguddannet på skipperskolen. Rederiet har nu base i Tromsø på Kvaløy og med dette nye projekt, er det nu fjerde nybygningsprojekt, som Andreas Hansen står i spidsen for.
Rederiet har udtrykt tilfredshed med at være kommet i mål med aftalen med det nordjyske skibsværft, og de glæder sig til at komme i gang med byggeriet. Rederi og Værft har igennem mange år arbejdet rigtig godt sammen – således byggede man den innovative og nuværende ”Asbjørn Selsbane” på Karstensens Skibsværft tilbage i 2013.
Succesfuldt samarbejde
Netop resultatet af dette design og bygningen af ”Asbjørn Selsbane” har været årsagen til at samarbejdet fortsætter. Hvor Rederiets viden, erfaringer, ønsker og krav er blevet suppleret af Værftets eget indspil og design. Det nye fartøj er projekteret med megen korrespondance ift ”Asbjørn Selsbane”, således de 2 fartøjer vil supplere hinanden bedst muligt, og give optimal udnyttelse af rederiets kvoter.
14 skibe i ordrebogen hos Karstensens
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Rederiet har udvist og udtrykker glæde over projektet. Med denne kontrakt har Værftet 14 skibe i ordrebogen til levering i løbet af de kommende 2 år. I løbet af de kommende uger vil leverandører til hoved-komponenterne ombord blive fastlagt, hvor rederiets fokus vil være på kvalitet, innovation og driftsikkerhed.
Fartøjet planlægges udrustet med elektriske wincher for bedst mulig effektivitet og dermed mindst muligt miljøbelastning. Fremdrivninganlægget er også projekteret med henblik på at reducere miljøbelastningen mest muligt. Der er således gjort omfattende studier og vurderinger af forskellige løsninger, for at opnå den bedst mulige løsning.
Fartøjets hoveddimensioner: Længde overalt
“Stødig” har en længde på 39,30 meter og er 11,50 meter bredt.
Skroget til det nye fartøj skal bygges hos Karstensen Shipyard i Polen og leveringen af den nye “Stødig” vil blive juni måned 2022.