Efter at have tilbragt en uges tid på beddingen på Vestværftet i Hvide Sande, hvor VA 82 LS Nesejenta også er bygget, stævner skipper Kjetil Fjeldskaar, besætning og fartøj nu afsted ud i Nordsøen igen.
Garnfartøjet har været til eftersyn, og alt er gået, som det skulle. Mandag aften kunne det norske fartøj så forlade Hvide Sande Havn igen. Skibet måtte dog tilrettelægge sejladsen efter højvande, for at udsejlingen fra havnen med en nuværende dybde på ca. 4,5 meter i indsejling kunne lade sig gøre.
Ombord var fuldt mandskab på 5 mand, med skipper og medejer Kjetil Fjeldskaar bag roret.
I alt er 10 besætningsmedlemmer tilkoblet Nesejente, og en overskueligt turnus med 14 dage på havet og 14 dage hjemme er arbejdsgangen for mandskabet. Når Kjetil ikke er skipper, tager den erfarne Jostein Vik over, som har har været i fiskeriet i over 30 år.
Fartøjet sejler ud for fange deres primære fiskeart, torsk. Fra Januar til april fisker det 27,4 meter lange fartøj i Nordnorge efter torsk og mørksej. Og fra april til december fisker garnfartøjet i Nordsøen efter primært torsk. Al fiskeriet foregår med garn. ”Jeg har aldrig prøvet andet, og jeg kan lide at fiske med garn.,” siger den nu 29-årige fiskeskipper, som ikke kunne tænke sig en omrigning til andet fiskeri.
Fartøjet har hjemhavn i Båly i Sydnorge, og der landes også de fleste fisk. Nesejente er en del af en joint venture mellem en række lokale fiskere i Norge og Hanstholm Samlecentral A/S. Samarbejdet giver fartøjerne mulighed for at lande fisk i Norge, og få det på auktion i Hanstholm den næste dag.