Det er selskabet Gollenes AS og Karstensens Skibsværft i Skagen der har indgået kontrakt om design og bygning af en 69,99 meter lang trawler. Værftets nybygningsordre nummer 468.
Det skriver det Nordjyske værft på sin hjemmeside
Gollenes A/S er ejet af familierne Ose og Kvalsvik fra Fosnavåg i Norge. Et rederi der blev etableret tilbage i 1950’erne og med et aktieselskab skiftet i 2008 af Asbjørn Ose og Frode Kvalvik. Dette fartøj bliver Rederiets tredje nybygning, og skal afløse den nuværende og nu 10 år gamle »Gollenes«, der i sin tid blev leveret fra Karstensens Skibsværft i 2011. Rederiet ledes i dag af skipper Frode Kvalsvik, og næste generation Ose/Kvalsvik er også med ombord i form af Ivar Ose Bjørneset og Willy Kvalsvik.
Rederiet driver et kombineret trawlfiskeri, dels et pelagisk fiskeri efter sild og makrel og dels et industrifisk, kombineret med konsum / hvidfisk. Det nye fartøj skal drives og fiske efter samme principper.
Rederiet er yderst tilfredse med at være kommet i mål med aftalen med Karstensens Skibsværft, og glæder sig til at komme i gang med byggeriet.
Rederi og Værft har, lige siden kontrahering af eksisterende »Gollenes« arbejdet tæt sammen. Det nye projekt ses derfor af begge parter, som en naturlig forlængelse af det succesfulde, frugtbare og meget konstruktive samarbejde der har været igennem alle årene.
Karstensens Skibsværft glæder sig samtidig over den tillid Frode Kvalsvik og resten af rederiet har udvist med underskrivelsen af denne ordre, hvor tilbagevendende kunder altid er en stor og helt uvurderlig reklame.
Design og indretning samt udstyr og udrustning er blevet til i et meget nært og tæt samarbejde mellem Rederiet og Værftet. Her har rederiet specielt været optaget af innovative løsninger, hvor der er lagt vægt på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort ombord for besætningen. Koblet med mange erfaringer fra Rederiets nuværende skib og Værftets portefølje, er selvfølgelig blevet vendt og drejet samt diskuteret og vurderet undervejs i denne proces.
Sikkerhed og arbejdsforhold er specielt tilgodeset ved at »Gollenes« i modsætning til den nuværende trawler, vil have hele lastedækket gjort vandtæt.
Den grønne profil er i høj grad varetaget i form af praktiske og effektive løsninger, hvor der er stor fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til »Gollenes’s« driftsprofil. Dette er med tanke på lavest mulige brændstofforbrug og dermed udslip af emissioner. I tillæg hertil udrustes fartøjet med elektriske wincher, elektrisk fiskepumpe, varmegenvinding fra alle motorer, LED belysning overalt samt en langt række andre tiltag til optimering, for at sikre lavest mulige energiforbrug.
Det elektriske wincheanlæg skal leveres af MacGregor Rapp (som også var leverandør til nuværende »Gollenes«), og rigges for 2-trawl med 3 wincher og 4 nettromler. Endvidere arrangeres 2 pumpestationer på agterskibet, StyrBord hhv BagBord. Fiskepumper ne er også elektriske.
Skibet indrettes med en fabrik, med maksimalt fokus på effektive arbejdsgange og en nænsom samt skånsom fiskebehandling. Der arrangeres ensilageanlæg ombord for bedre at kunne udnytte råvarerne.
En lang række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som energioptimering, innovation, kvalitet og drift-sikkerhed.
Fremdrivnings-anlægget bliver en ABC hovedmotor på 3.955 kW med stor, langsomtgående propeller, tilpasse skibets nøjagtige driftsprofil. Anlægget forsynes med »take-me-home« funktion, som muliggør diesel-elektrisk sejlads.
Nye ”Gollenes” skal leveres i Marts 2023
- Fartøjets hoveddimensioner:
- Længde overalt 69,99 m
- Bredde moulded 14,80 m
I lighed med de øvrige skibe som Værftet har under bygning til redere i Irland, Skotland, Norge, Sverige, Færøerne og Danmark, er også nye »Gollenes« af eget Karstensens design.
Karstensens Skibsværft har med nye »Gollenes«, i alt 14 fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år.