Med en autorisation fra Søfartsstyrelsen og indførelsen af et gennemgribende kvalitetsledelsessystem er Nordjysk Hydraulic nu langt bedre rustet til at udføre lovpligtige eftersyn af kraner og andet løftegrej til blandt andet den maritime branche.
I 2012 etablerede Brian Nielsen Nordjysk Hydraulic ApS i Aabybro, og lige siden har virksomhedens kernekompetencer været årlige og 10 års eftersyn på lastbilkraner og mobilkraner, årlige eftersyn, service og reparationer på entreprenørmaskiner og personlifte, eftersyn, reparation og opbygning af hydraulik på industrianlæg samt årlige og fem års eftersyn på marinekraner,
»Vi har udført test og servicering af kraner til marineområdet i mange år. Derfor er det en stor tilfredsstillelse, at Nordjysk Hydraulic nu har fået autorisation til at udføre eftersyn på hejsemidler og lossegrej fra Søfartsstyrelsen,« siger Brian Nielsen.
En af betingelserne for at blive autoriseret er, at virksomheden indfører et kvalitetssikringssystem, der indeholder procedurer, der sikrer, at det specificerede arbejde også bliver gennemført i henhold til Søfartsstyrelsens retningslinjer.
Understøtter hele forretningen
Til at hjælpe med at udvikle og implementere et sådant kvalitetsledelsessystem valgte Nordjysk Hydraulic Bendix Lehmann Consulting ApS som rådgiver.
»Det kvalitetsledelsessystem, vi har udarbejdet, understøtter selve hovedprocesserne i virksomheden. Det vil sige salg, produktion, fremstilling, service m.m. Men herudover dækker systemet også arbejdsmiljø, uddannelse og træning, arbejdspladsvurdering (APV) og flere andre ting, der hjælper og optimerer Nordjysk Hydraulic i en travl og produktiv dagligdag. Det er med andre ord en virksomhedsplatform, der understøtter forretningen hele vejen rundt,« forklarer Bendix Lehmann.
Kvalitetsledelsessystemet udgør også fundamentet for en eventuel fremtidig ISO 9000-certificering. »Samarbejdet med Bendix har været en god proces, og det er helt tydeligt i vores samarbejde, at hans mange års erfaring som ingeniør indenfor mange forskellige brancher har gavnet min forretning. At Bendix også selv har en baggrund som smed har jo blot gjort dialogen mere jordnær og betydet, at han har forståelse for, hvad der sker nede på værkstedsgulvet,«siger Brian Nielsen. Fordele for kunderne
Det nye kvalitetsledelsessystem kommer på flere måder Nordjysk Hydraulics kunder til gode. Som noget helt afgørende er der nemlig indbygget et unikt, fleksibelt system til oprettelse af checklister til de mange forskellige typer af køretøjer, kraner, entreprenørmaskiner og andet udstyr, som virksomheden servicerer og godkender.
»Systemet anvendes online under test og service, og resultaterne gemmes og arkiveres. Det betyder, at kunden har mulighed for selv at hente sine servicecertifikater og historik på maskinerne direkte fra nettet,« oplyser Bendix Lehmann. »Og det betyder, at vi i Nordjysk Hydraulic nu som en ekstra service kan sikre os, at kundens maskiner altid bliver serviceret rettidigt, da der er fuld historik på service af alle maskiner. På den måde kan vi proaktivt hjælpe vores kunder, så deres maskiner får de lovpligtige eftersyn rettidigt,« supplerer en tilfreds Brian Nielsen.
Gearet til fremtiden
Han ser både autorisationen og det nye kvalitetsledelsessystem som en naturlig videreførelse af mere end 20 års erfaring med alle typer opgaver indenfor hydraulik og mindre smedeopgaver.
»Det har været en spændende proces at få dette system udviklet og implementeret. Både Brian og hans medarbejdere har alle taget rigtigt godt imod det og arbejdet konstruktivt med i hele processen. Samtidig gør det Nordjysk Hydraulic gearet til en fremtid med stadig større krav til styring og kvalitet, herunder dokumentation og digitalisering,« understreger Bendix Lehmann.
Udover at udføre service, reparation, fejlfinding og opbygning af hydrauliske anlæg enten on-site eller på værkstedet i Aabybro er Nordjysk Hydraulic også forhandler af PM lastbil- og marinekraner.
Kilde: Nordjysk Hydraulic FiskerForum.dk