Tre unge fiskere fra Flekkerøy i Norge efterspurgte i foråret et forslag om renovering af deres 33,63 meter lange fartøj, Monsun.
R 45K Monsuns hovedmotor stod til en overhaling, gearet kørte på sidste vers, fartøjet havde for ringe en trækkraft på grund af for lille propel, en meget ustabil akselgenerator samt en hjælpemotor til at trække hydraulikken, der var blevet for lille efter montering af tredjespil.
Rederiet mente at et nyt fremdrivningsanlæg og to helt nye hjælpemotorer ville være for stor en investering, idet skibet kun havde været i deres varetægt i et par år.
Tonny Jensen og Vestkajens Maskinværksted A/S foreslog derfor nordmændene at købe et brugt fremdrivningsanlæg og renovere det inden montering. Vestkajen havde udført lignende projekt på et andet fartøj for år tilbage. ”Vi fandt et fornuftigt anlæg fra det ophuggede fartøj L 495 Diamant, renoverede motoren, og anlægget skulle så monteres om et år eller to i Monsun,” fortæller Tonny Jensen. Men for et par måneder siden haverede hjælpemotoren, der trækker hydraulikken, så Monsun-mandskabet besluttede at nu skulle udskiftningen af komponenter ske..
Monsun har nu været under Vestkajen kyndige hænder i et par måneder, og er snart klar til fiskeri igen.
Virksomheden har installeret:
– et nyrenoveret hovedmotor, Alpha 6L 23/30 med reduktionsgear,
– generatoranlæg,
– en større motor til hydraulikken, som også er købt brugt,
– stævnerør, propel og dyse samt styremaskine. I forbindelse med installeringen er stævnerøret sænket, propellen ført længere agter – – og der er monteret en ti-ton ballastkøl.
Hele projektet forventes at være afsluttet til jul, hvor nordmændene gerne skulle have fartøjet tilbage i Norge og alle papirerne udfyldt. Maskinrummet mangler stadig at blive malet, og arbejdet godkendt af det norske søfartsdirektorat.
”Indtil videre har det været en spændende og besparende projekt, hvor Monsun gerne skulle øge trækkraften med ny propel og dyse. Og de renoverede komponenter har været væsentligt billigere end, hvis mandskabet skulle ud og investere i splinternye motorer og fremdrivningsanlæg,” siger Tonny Jensen