For skipper Niels Bøndergaard fra Hvide Sande har det nye fiskeskibssyn været en overordentlig positiv oplevelse. Han fik sit skib synet i marts og var dermed en af de første, der blev ført igennem det nye syn, som Søfartsstyrelsen har indført.
”Den nye metode er langt bedre end den gamle. Det tidligere system var meget stift med et skema, der blev krydset af, hvilket også gjorde det mere overfladisk. Nu har vi en dialog med skibsinspektøren om sikkerheden om bord, hvor vi f.eks. snakker om, hvad man gør i en given situation. På den måde kommer man mere i dybden med forskellige emner, og det opleves som mere relevant og vedkommende,” fortæller Niels Bøndergaard.
Gode skibe går hurtigere igennem
Ifølge Niels Bøndergaard har fiskerne efterspurgt netop det dialogbaserede syn i mange år. Samtidig glæder han sig over, at de gode skibe – og sådan et er hans – går hurtigt igennem det nye syn:
”Jeg oplevede, at skibsinspektørerne fra Søfartsstyrelsen hurtigt dannede sig et overblik over skibets tilstand og i vores tilfælde kunne se, at det så godt ud og var ordentligt vedligeholdt. Derefter havde vi en god snak, og jeg fornemmede, at skibsinspektørerne havde tillid til mig. Jeg oplevede inspektørerne som professionelle og kompetente. Selve synet varede kun få timer og var dermed hurtigere overstået end tidligere. Vi fik ingen anmærkninger, og det hele var overstået på stedet. På den måde bliver man belønnet, når sagerne er i orden, og det er jo en god ting,” siger skipperen.
Sikkerheden betyder meget
Niels Bøndergaard forklarer, at man lægger stor vægt på sikkerheden om bord på skibet:
”Lige fra skibet blev bygget, har sikkerheden været i højsædet. Da vi byggede skibet, havde vi et tæt samarbejde med Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, og sikkerheden er fortsat noget, der betyder rigtig meget. Når vi ansætter en ny mand, er det første, vi gør, at præsentere ham for vores APV, altså arbejdspladsvurderingen, som han skal læse og skrive under. Desuden foretager vi løbende en risikovurdering, f.eks. hvis vi tager nye hjælpemidler i brug. Så vurderer vi, om de kan forårsage nogle farlige situationer, om risikoen er stor eller lille, og hvordan man kan mindske den.”
Opfordrer kolleger til at kontakte Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
For Niels Bøndergaard er sikkerheden en naturlig del af det at være skipper på et fiskeskib, og han sørger for at skifte materiel ud, når der er behov for det og i det hele taget holde skibet i en god stand. På den måde er han også godt forberedt, når der skal foretages syn.
”Vores skib fremstod jo som nyt – det var lige blevet sandblæst og malet, og det er som sagt et meget sikkert skib. Derfor strøg det igennem synet. Jeg har da heller aldrig i mine 18 år som fisker været ude for nogen ulykker. Men hvis man er i tvivl om noget, før ens skib skal synes, vil jeg opfordre til, at man kontakter Fiskeriets Arbejdsmiljøråd. De er yderst behjælpelige og rykker oven i købet gerne ud, hvis der er behov for det,” oplyser han.
Kilde: Søfartsstyrelsen
FiskerForum.com