I alt har man i Norge registreret 517 hændelser på kommercielle skibe i første halvår af 2022. Heraf er 317 registreret som ulykker, og 200 var »near miss« uheld, hvilket i antal totalt set næsten svarer overens med hændelserne i 2021.
Det skriver det »Norske Sjøfartsdirektoratet« i et nyhedsbrev
I en kommentar til tallene, siger den norske konstitueret Shippingdirektør Alf Tore Sørheim, »Vi har dagligt fokus på at nedbringe antallet af ulykker. De er simpelthen for høje, og vi skal sammen arbejde hårdt for at mindske dem. Det kræver fokus på det forebyggende arbejde og tilsyn, der er vigtige redskaber, så ulykkesfrekvensen kan nedbringes,« understreger Alt Tore Sørheim.
Shippingdirektøren siger videre, »Det igangværende arbejde er med en nul-vision, hvor ingen mister livet, eller kommer alvorligt til skade, bliver også vigtigt i fremtiden. Simple tiltag kunne ofte have reddet menneske-liv, og vores mål er at arbejde for, at erfaringer sættes i system og overføres,« siger den konstitueret shippingdirektør.
Som det fremgår af nedenstående tabel, var der en markant stigning fra 2020 til 2021 i rapporterede hændelser. Det kan både skyldes en reel stigning i antallet af ulykker og Near miss hændelser, men også bedre rutiner og sikkerhedskultur i forhold til indberetning.
For eksempel kan bedre rapporteringsrutiner for fiskefartøjer skyldes, at der for nogle år siden var krav om ISM (Safety management Systems) ombord for de største fartøjer og krav om et sikkerhedsledelsessystem for de noget mindre fartøjer.
I hvert fald er der forholdsvis mange ulykker, hvis man sammenligner 2021 og 2022.
Personskader og dødsfald
Søfartsdirektoratet har i 2022 registreret 153 meldepligtige skader, hvoraf 135 skyldes arbejds- og personulykker, mens 18 skyldes skibsulykker. Herudover er der registreret 98 mindre alvorlige personskader, som ikke anses for anmeldelsespligtige, og som ikke har medført væsentligt fravær fra arbejdet. Disse hændelser er registreret som near miss hos det norske søfartsdirektorat.
Der er registreret fire dødsfald i forbindelse med arbejde på erhvervsfartøjer i første halvår af 2022 mod seks året før. Det gennemsnitlige antal dræbte for de foregående fem år er fem.
Blandt de fire dræbte var to af disse relateret til arbejdsulykker, mens to var relateret til en kæntring. To omkom på fiskefartøjer, mens de to andre involverede var fragtskibe.
Foto : Wikipedia / Philip Gabrielsen