Den store ordre til de russiske fabrikskibe på hver 109 meter, omfatter hoved- og hjælpemotorer samt propeller der efter planen skal leveres af MAN Energy Solutions.
Det tyrkiske værft Tersan shipyard vil i første omgang bygge det første fartøj i Yalova. Et værft der ligger lige stik Sydøst for Istanbul. Det er aftalt at tyrkerne kun skal leverer dette ene skib til det russiske fiskeriselskab (RFC). Leveringen er sat til juli måned i 2020. De følgende seks fartøjer vil alle blive bygget og leveret fra et Russisk værft.
Lex Nijsen, næstformand og chef for MAN Energy Solutions siger i en kommentar til ordren: »Vi har et fornuftigt forhold til fiskeriet , men denne ordre er vi særligt glade for, da det er den største af sin art til et russisk rederi, der samtidig for første gang i 25 år har bestilt nybygningsordre af denne imponerende størrelse.« At så kunden ovenikøbet har valgt et MAN fremdriftsystem til deres valg af en MAN hovedmotor glæder samtidig også næstformanden og han fortæller da også gerne, at dette går fint i spænd med ambitionen og strategien om for fremtiden overvejende at leverer systemløsninger.
Teknisk set-up
Til konstruktionen af R03;R03;nybygningens fremdriftssystem er valgt en MAN 14V32 / 44CR hovedmotor (der leverer 8.120 kW), samtidig er valgt propeller af typen MAN Alpha VBS 1260 samt en gearkasse med kraftudtag med startkonverter og 1 × MAN 9L21 / 31 + 1 × MAN 7L21 / 31 GenSets. Hele leverancen, til dette første russiske fartøj, er sat til juni måned 2019.
Herudover har fremdriftssystemet mange andre nyskabelser, herunder:
- En avanceret common-rail-teknologi, der skal sørge for den højest mulige fleksibilitet og effektivitet med hovedmotorkraften på 8.120 kW. Dette kompromitterer ikke forbruget, der istedet har et ekstremt lavt brændstofolie og dermed er med til at opretholde et fremragende pænt og grønt fodaftryk.
- Det er en højtydende arbejdshest med flydende frekvens om bord
- Operativ ved anvendelse af IFO (380 cSt) brændstof til både hovedfremdriftsmotoren og til nødstrømsgeneratorene.
- en firebladet 4,3 meter i diameter stor MAN Alpha VBS1260 propel, med Alpha High Thrust-propel-dyse klasse ICE 1A Super.
- Et Alphatronic 3000 fremdriftssystem samt
- Et 850 kW PTI reverse-power-system.
MAN Energy Solutions fortæller at udstyret blev valgt på grund af dets robusthed og pålidelighed, og at effektvurderingen og ydeevnen på 14V32 / 44CR hovedmotoren passede perfekt til fartøjernes driftsprofil. På samme måde var MANs evne til at skræddersy MAN Alpha propellerne helt optimal, så de bedst passede til fartøjernes driftprofil, var desuden et kæmpeplus, da der skulle vælges og besluttes leverandør.
Norsk Skipstekniske blev udvalgt til at designe de højteknologiske fabrikstrawlere. RFCs krav var et fartøj der kunne klare sejlads i isfyldt farvand samt med indkvarteringsplads til en besætning på 139 og en høj slagte-kapacitet til produktionen ombord, på op til 400 tons sej eller 350 tons sild pr. dag, med en minimums indfrysningskapacitet på 300 tons om dagen.
De nye trawlere er designet til at have fangst og forarbejdningskapacitet for mere end 400 tons sej eller 350 tons sild pr. Dag, med en frysekapacitet på 300 tons pr. dag samt et fiskemels og fiskeolieanlæg med en kapacitet på 250 tons om dagen. Fartøjet kan rumme 4.000 m3 fisk samt plads til 1000 tons fiskemel og -olie.
RFC er en af R03;R03;de største russiske producenter af hvidfisk og besidder Ruslands største kvote af sej. Virksomhedens store fiskerfartøjer kan sættes ind i alle fiskeområder og under alle klimatiske forhold. De er alle udstyret med topmoderne fiskeri- og forarbejdningsudstyr, alt fra førende internationale leverandører, der gør det muligt for fartøjerne at fiske forskellige slags fisk og skaldyr. RFCs strategiske mål indebærer, at man øger produktionen af R03;R03;højværdiprodukter, hvilket vil ske gennem en løbende modernisering af flåden og forbedring af fiskefabrikkerne på land. Russerne råder over store kvoter af sej og stillehavs-sild.
Kilde: Kystmagasinet og Skipsteknisk FiskerForum.dk