Ny bæredygtig minifødevarefestival med fokus på fremtidens fisk, skal sammen med nyt undervisningsmateriale, udbrede kendskabet til fiskeriet, blandt eleverne i de danske klasseværelser.
Så selvom Danmark er én af verdens største fiskeeksportører, så er fiskeriet et underbelyst emne på skoleskemaet, det vil Rådgivnings- og Kommunikationsfirmaet Krog Nobis, med kontor i Hanstholm nu lave om på.
Med ønsket om at åbne op for en langsigtet interesse for de yngre generationer, søsættes et nyt Erasmus+ projekt, der skal øge fokus samt fortællingen om det danske fiskeri, til skoleeleverne.
»Vi vil rigtig gerne prøve at skabe et univers, der favner den unge generation, og bidrage til, at fiskeriet kommer ud på de medier, hvor de unge bevæger sig på. Vi ønsker, at fiskeriet kommer ud på skolerne og gymnasierne, og når jeg siger fiskeri, så er det ikke fordi, det er fiskeri, hvor de skal lære at blive fiskere, men de skal forholde sig til politik, biologi og alle de emner, som fiskeriet også bevæger sig indenfor. Vores store kerneområde er helt klart formidling til den næste generation,« fortæller Maria.
Det var i forbindelse med et møde med Enterprise Europe Network-konsulent Aija Konisevska Azadi fra NordDanmarks EU-kontor, at Maria fik øjnene op for de mange muligheder, der ligger inden for EU-funding – bl.a. at man selv har mulighed for at tænkte kreativt, samtidig med at man kan lave et partnerskab.
»Jeg har altid været sådan lidt skeptisk med sådan noget EU-støtte, for er det så EU, der beslutter, hvordan vi skal gøre dit og dat? Men så mødte jeg Aija, der fortalte om de mange muligheder, og hvordan støtten er tiltænkt, og det gjorde, at jeg fik modet til at prøve at søge den her slags projekter, for det er ikke noget, jeg har haft erfaring med før, og det blev så starten på Future Fish,« forklarer Maria.
Efter mødet præsenterede Maria en konkret projekt-idé, og Aija oprettede en partnersøgning i Enterprise Europe Networks database, hvorigennem det lykkedes at finde en projektpartner i Irland. Projektet har fået 60.000 EUR i støtte fra Erasmus+-programmet, som er støttet af Europa-Kommissionen.
Inden grundlægger og ejer Maria Mejlhede Krog startede sin egen virksomhed havde hun beskæftiget sig med fiskeribranchen, men hun syntes, der manglede nogen, der løftede fiskeriet, og den idé gav hende blod på tanden til at starte sit eget kommunikations-bureau med fokus på fiskeri. Udover kommunikationsopgaver for sektoren har Krog Nobis særligt fokus på de unge.
Virksomheden tilbyder bl.a. skolebesøg og oplæg for børn i alle aldre, samarbejder omkring undervisningsmaterialer samt workshops inden for fiskeriområdet.