Europa-Kommissionen offentliggjorde i dag en meddelelse, der skal starte en debat om bedre indikatorer til måling af fiskerikapacitet og fiskeriindsats i forbindelse med den fælles fiskeripolitik. For øjeblikket måles et fartøjs kapacitet som dets bruttotonnage (GT) og dets motorers fremdrivningseffekt (kW), mens fiskeriindsatsen udtrykkes som antallet af dage, fartøjet tilbringer til havs. Mens GT-systemet til vurdering af den samlede flådekapacitet er tilfredsstillende, er der alvorlige mangler ved den nuværende metode til certificering af maskineffekt, og de bør afhjælpes. Alternative indikatorer, som fx anvendt redskabstype eller størrelse, er ved at blive drøftet, og Kommissionen foreslår en handlingsplan, der omfatter casestudier, samråd og pilotprojekter, for at undersøge denne løsningsmodel mere indgående.
Tonnage
I forbindelse med den fælles fiskeripolitik måles fiskerikapacitet som fartøjsstørrelse og maskineffekt. Disse indikatorer anvendes i tilgangs/afgangsordningen, som sørger for, at EU-flådens samlede kapacitet ikke øges, når der udtages fartøjer af flåden og indsættes nye. I 2003 blev der vedtaget en fælles definition af tonnage, som gælder for alle fartøjer i alle medlemsstaterne, og som eliminerede de uoverensstemmelser, der fandtes førhen. I meddelelsen konkluderes det, at definitionen af tonnage er tilfredsstillende. Den indeholder forslag til nogle få mindre forbedringer, som vil kunne foretages, og et løfte om at samle lovgivningen i én forordning for at forenkle den.
Maskineffekt
EU måler for øjeblikket et fartøjs maskineffekt som dets motorers fremdrivningseffekt. Selv om dette er fornuftigt teoretisk set, er det problematisk i praksis, fordi den måde, man certificerer maskineffekt på, kan give anledning til misbrug. Desuden betyder den nyeste teknologiske udvikling, at effekten af et fartøjs hjælpemotorer, der bruges til andre formål, som fx til at sætte net eller konservere og forarbejde fangsten, nu har betydelig indflydelse på, hvor stor en mængde fisk et fartøj kan fange i løbet af en given periode.
Kommissionen konkluderer derfor, at den aktuelle definition af maskineffekt er utilfredsstillende. Hjælpemotorers effekt bør medtages i definitionen, og der bør udtænkes et nyt system til certificering af maskineffekt. Sidstnævnte opgave er teknisk meget kompliceret og vil kræve et nært samarbejde med motorfabrikanter, klassifikationsselskaber og medlemsstaternes relevante myndigheder.
Mulige alternativer
I meddelelsen overvejes der som alternativ at måle kapaciteten på grundlag af redskabstype og størrelse frem for på fartøjets størrelse og effekt. Indikatorer baseret på redskabskarakteristika anvendes allerede af en række medlemsstater til forvaltning af visse fiskerier, hvor det anvendte redskab er nøje defineret, og flåden og det pågældende geografiske område er klart afgrænset. Sådanne indikatorer er normalt baseret på sættetiden, dvs. den tid, hvor redskabet er i vandet, og på antallet af kroge eller tejner eller garnenes størrelse.
Der er både fordele og ulemper ved denne metode. Den kan være meget nøjagtig, men kravene kan også være meget vanskelige at kontrollere og håndhæve. Kommissionen konkluderer, at for specifikke fiskerier kan redskabsbaserede indikatorer nok være egnede, og foreslår en handlingsplan for at undersøge denne mulighed mere indgående. I 2007 vil Kommissionen gennemføre en analyse af en række casestudier, der skal danne grundlag for samråd med medlemsstaterne, aktørerne og forskerne. Kommissionen vil så foreslå, at udvalgte fiskerier som et pilotprojekt kan forvaltes på basis af sådanne indikatorer i 2008.
Fiskeriindsats defineres som fiskerikapacitet ganget med aktivitet (dvs. den tid, hvor der fiskes). I EU måles fiskeriaktivitet for øjeblikket som antallet af dage til havs i de fiskerier, hvor der gælder indsatsbegrænsninger. I nogle fiskerier kan sættetiden dog udgøre en mere præcis indikator for det reelle aktivitetsniveau. Anvendelsen af sådanne indikatorer kan som sagt forårsage kontrol og håndhævelsesproblemer, men gennemførelsen af den elektroniske logbog, som Rådet vedtog for nylig skulle fremover gøre det lettere at anvende dem.
FiskerForum – 6. februar 2007