Det er det norske fiskeselskab Østerfjord A/S, der vil tage imod deres nybygget og kombineret not- og langlinefartøj når det lander i Norge, efter en tur fra det tyrkiske værft Tersan Shipyard.
Udregninger og tegninger samt design er foretaget af det norske skibsdesign- og ingeniørvirksomhed Marin Teknikk A/S og er selskabets MT-1115 design.
Her har man kombineret både det passive fiskeri samt det aktive, for at give nybygningen »Østerfjord«en vis fleksibilitet i fiskeriet, så kvoterne kan udnyttes fuldt ud, efter ændringer i de norske regler for nogle år siden, der netop tillod nye redskabskombinationer. Akkurat som »Østerfjord« nu er udstyret og udrustet med.
Ombord på »Østerfjord« har man installeret et autoline-system med 76.000 kroge med linen trukket gennem en moonpool, og med not-håndtering agter.
Fangster føres gennem et H&G fabriksdæk med en stor fryse-kapacitet og et køle-rum samt et område til håndtering af bi-fangster. Håndtering af den frosne produktion foregår på paller, hvilket giver en hurtig ekspeditions- og losse-tid i havn.
»Østerfjord« har en samlet længde på 67 meter og en bredde på 14,60 meter, og fremdriften er centreret omkring nogle optimerede energibesparende systemer med batteripakke.
Indkvarteringen ombord, er forberedt til en samlet besætning på op til 23 personer.
»Østerfjord« er det sjette Marin Teknikk-designede skib, der er bygget på Tersan-værftet.
Salgsdirektøren fra Marin Teknikk Richard Gjerde siger i en kommentar til byggeriet, »Vi har arbejdet tæt sammen med Olav Østervold og familien siden slutningen af 2017 og føler, at dette er en anerkendelse af vores arbejde med at designe sikre, funktionelle, miljøvenlige og omkostningseffektive fiskefartøjer, der er tilpasset behovene i dette højtspecialiseret fiskeselskab,« siger Marin Teknikks salgsdirektør, og forklarer videre, at det har været spændende for Marin Teknikk, at arbejde så tæt sammen med en så stærk spiller indenfor fiskeriet, men som også aktivt ejer og driver offshore-fartøjer, sideløbende.