Det er rederiet Rammi HF fra Fjallabygd på Island, der har fået Designet en ny kæmpe trawler ved Skipsteknisk i Norge og vil formentlig afløse rederiets nuværende fartøjer, 43 år gamle Mánaberg og den 36 år gamle Sigurbjörg.
Nybygningen af den nye fabriks- og frysetrawler skal foregå ved Tersan Shipyard i Tyrkiet. Fartøjet er af typen ST-116XL og vil få en længde på 79.80 meter og en bredde på 15,4 meter. Den har plads til 1200 tons frosne produkter på paller i det 1900 m3 store fryserum. Trawleren vil når den bliver leveret ved årsskiftet mellem 2016 og 2017, være Islands største og mest moderne fabrik- og frysetrawler overhovedet.
Går imod trenden på Island
Tammi rederiets kontrakt på en kombineret fabriks- og frysetrawler, går imod tendensen på Island, hvor flere af denne type fartøjer er outsourcet til fordel for stigende landinger af fersk fisk til onshore fabrikker. Rederiet har fortsat mange kunder til fileter der fryses om bord og leveres færdigpakket ved landingen.
Derfor får den nye trawler da også en helt nyudviklet Hédinn filetfabrik med den sidste nye teknologi, som for første gang nogensinde vil blive taget i brug om bord på et skib. Ligeledes vil spil og restprodukterne fra filetfabrikken, blive udnyttet til fiske mel og olie.
Optimale forhold for besætningen
Den kæmpestore fabrikstrawler får plads til 38 besætningsmedlemmer og har derfor også været igennem skærpet krav til både komfort for folkene, men også øget og strenge krav til personlig sikkerhed. Endvidere vil skibet være et ”grønt” fartøj, hvor der er taget hensyn til de sidste nye miljøkrav, med hensyn til udslip og forbrug.
Det bliver ifølge Skipteknisk i Norge, fortrinsvis norske leverandører, der vil udstyre, udruste og klargøre nybygningen til jomfrurejsen engang først i 2017. Kontrakter der samlet beløber sig til mere end 100 mio. Nkr.