På den såkaldte hvidliste for 2010 går Danmark fra en 3. til en 7. plads. Listen fortæller om antallet tilbageholdelser af danske skibe inden for de seneste 3 år, og selvom Danmark går tilbage, viser tallene, at danske skibe har få tilbageholdelser.
En af indikatorerne, der er for kvalitetsskibsfart, er en flagstats placering på opgørelserne fra de førende havnestatskontrolsamarbejder – Paris Memorandummet, Tokyo Memorandummet og US Coast Guard.
Inden for Paris Memorandummet er Danmark stadig i top 10 på hvidlisten, men rykker fra 3. i 2009 til 7. pladsen i 2010. Pladsen på listen beregnes på grundlag af antallet af tilbageholdelser inden for de sidste 3 år i forhold til antallet inspektioner. Antallet af tilbageholdte danske skibe i perioden 2008 til 2010 er det næstlaveste nogensinde over en 15 års periode, men sammenholdt med andre lande får Danmark en lavere placering.
Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth er glad for, at Danmark fastholder top 10 placeringen, men finder dog den nye placering ærgerlig:
”I Søfartsstyrelsen vil vi gerne have, at Danmark rangerer øverst på hvidlisten. Den placering er en vigtig indikator for, hvor gode vi er til kvalitetsskibsfart. At vi går fra en 3. til en 7. plads er ikke tilfredsstillende sammenlignet med udviklingen i visse andre lande. Jeg er sikker på, at erhvervet sammen med Søfartsstyrelsen vil fokusere på at vende tilbage til en topplacering. Det handler ikke om bare at være på toppen af listen, men at danske skibe til stadighed er kendetegnet ved høj kvalitet og ingen tilbageholdelser.”
I Tokyo Memorandummets hvidliste får Danmark en 7. plads mod en 8. plads i 2009. US Coast Guard fører ikke tilsvarende lister, men offentliggør en oversigt over de flagstater, der opfylder de amerikanske kvalitetskriterier (QUAL SHIP 21 – Quality shipping for the 21st century). Her er Danmark også med.