Det er Kurt Adsersen med RI 427 Mette Helene, der her i det tidlige forår, købte en knapt 13 år gammel flyshooter fra et Hollandsk rederi.
Endurance er med skotsk havnekendingsnummer og bogstaver, hjemmehørende i Aberdeen, som en to-trawler til fiskeri i Nordsøen. Den er siden blevet rigget om til flyshooter, men da et spansk værft, uden erfaring i sådanne ombygninger, havde opgaven med ombygningen til flyshooter, kom dette aldrig til rigtigt at fungere. Skibet havde, da Kurt Adsersen kom til, ligget i den hollandske havneby Eemshaven ca. et halv år og var efter den vestjyske skippers mening, både misligholdt og i meget dårlig forfatning.
Men motoren og gear var nogenlunde og sammen med et god skrogform, der med sine 34,5 meter samt 8 meter i bredden, og en dybgang på godt 5 meter, er meget lig Mette Helenes, måske med en enkelt undtagelse og forskel ved hækken, hvor det umiddelbart ser ud til, at den slipper vandet lidt bedre.
Større ombygning
Kynde & Toft på havnen i Thyborøn, der blev valgt for deres faglighed og ekspertise, har opgaven med at strippe hele båden for tromler, winches, hydraulik, køleanlæg alt, undtagen gear og ABC motor (Anglo Belgian Corporation) som Kynde & Toft har forhandlingen af. I stedet har motor og gear fået en hovedrenovering samt opjustering, så de fremstår helt som nye.
Det udnyttes, at underste last bestod af 150.000 liter tanke til fuel. Noget der ligger langt over, hvad skibet fremover skal bunkers med, så her har Kurt Adsersen fået ændret højden i lastrummet og udnyttet det langt bedre. ”Der kommer beton i nederste del, for stabilitetens skyld og vi får råderum og bedre last så arbejdskomforten bliver langt bedre,” forklarer en tilfreds Kurt Adsersen, der i samme åndedrag, fortæller at køleanlæg og pumper også fornys og skiftes helt.
Rigges som to-trawler
Herefter rigges båden om til igen at være to-trawl og lastrummet bygges om, så kapaciteten bliver løftet til 1000 kasser under dæk. Komfort-zonen ligger på dækket lige over, med kabys, opholdsrum samt kahytter til besætningen m.m. Rummene er også fuldstændigt blevet ryddet, for at blive genopbygget med helt nyt interiør og elektronik. Broen ombord har også fået en alt omfattende ”make over”, så instrumentering og elektronik, nærmest fremstår som helt nyt.
Trods den store ombygning, regner skipper Kurt Adsersen med at investeringen beløber sig til ca. halvdelen af hvad et helt nyt skib vil koste. Så ser man bort fra skibets dåbsattest, kommer det færdige skib til at fremstå som et fuldstændigt og helt nyt skib, når det engang til oktober 2014, gerne skulle ligge klar ved kajen og modtage en flaske champagne og få navnet Vibeke Bram, opkaldt efter Kurt Adsersens kone.
Det nye fartøj får navnet Vibeke Bram, opkaldt efter Adsersens kone
Tror på fiskeriet
Under samtalen med FiskerForum, skinner det tydeligt igennem, at skipperen fra Hvide Sande har en klippefast tro på fiskeriet, selvom hans nuværende båd RI 427 Mette Helene er sat til salg gennem West Ship. Men Kurt Adsersen, vil hellere at han beholder fartøjet og i stedet får tilknyttet en partsreder. For som han siger, ”båden tjerner gode penge på konsumfiskeriet og vi får i snit en god pris for vores fisk og den strategi vi har lagt, med fangsterne og de områder vi fisker i, er der rigeligt til to både fremover. Så jeg ser helst at en ung fisker køber part i Mette Helene i stedet for helt, at sælge båden.”
FiskerForum.com