Den planlagte områdesikring af Hvide Sande Havn, er netop påbegyndt med det første pæleborsstik i jorden rundt om den nye Vestkaj i vestkystbyen.
SER Hegn fra Børkop, står som leverandør af den maritime sikring af kajanlægget. Der som følge af havnens status, som anløbshavn med international skibstrafik, skal sikres efter EU’s forordning om sikring af havnefaciliteter.
Maritim chef Henning Yde fra Hvide Sande Havn, fortæller til FiskerForum, at opsætningen af det terror sikret hegn og porte, til den nye Vestkaj, vil omfatte området vest for fabriksvej i Hvide Sande, og den spærre derfor ikke for den gennemgående trafik på fabriksvej og om til industrikajen.
De danske regler om maritim sikring er baseret på internationale aftaler og har sit udspring i FN’s internationale søfartsorganisation IMO. Blandt andet på baggrund af terrorangrebene i USA i september 2001 færdiggjorde IMO arbejdet med den såkaldte ISPS-kode, som handler om iværksættelse af en række tiltag af hensyn til beskyttelse af den internationale skibstrafik. EU gjorde i 2004 store dele af ISPS-koden obligatorisk ved indførelse af en forordning om sikring af havnefaciliteter.