Danske fiskere venter fortsat på brændstof-kompensationen, mens man på Twitter nu kan læse, at organisationen CPO »Nederlandse Vissersbond« bekendtgøre, at man forventer den Hollandske Regering snarest vil melde positivt ud om støtte til de betrængte hollandske fiskere, om man vil kompensere fiskerisektoren økonomisk.
Efter utallige henvendelser fra den hollandske fiskeri-organisations side, om statsstøtte til fiskeriet i krise, ser det nu endeligt ud til at lykkedes og den hollandske Regering, har som så mange andre regeringer i EU, nu endeligt efterkommer fiskernes ønske om kompensation for brændstofprisernes himmelflugt.
Durk van Tuinen fra Vissersbonden siger i en kommentar: »Lad os håbe, at det er et bidrag, der også virkelig sætter sig spor og som kan hjælpe fiskeriet igennem krisen.«
Europa-Kommissionen øger mængden af en midlertidig krise-ramme for statsstøtte
Europa-Kommissionen har vedtaget en ændring af den midlertidige krise-ramme for statsstøtte for at forlænge den indtil 31. december 2023. Oprindeligt løb den midlertidige krise-ramme for statsstøtte til den 31. december 2022.
Ændringen af denne kriseramme gør det nu muligt for medlems-staterne at fortsætte at gøre brug af den fleksibilitet, som statsstøtte-reglerne giver til at understøtte økonomien som følge af krigen mellem Rusland og Ukraine. Vores fiskeri-sektor er hårdt ramt af de høje brændstofpriser, og den hollandske fiskerforening/PO Delta Zuid slår til lyd for, at disse ændringer også vil betyde noget for fiskerisektoren.
Ændringer i den midlertidige krise-ramme
I den ændrede midlertidige krise-ramme justeres en række ting, hvoraf tre er vigtige for fiskerisektoren:
- Alle foranstaltninger fra den midlertidige krise-ramme forlænges indtil 31. december 2023.
- Lofterne for begrænsede støtte-beløb forhøjes til et beløb på 250.000 og 300.000 for virksomheder, der er aktive inden for henholdsvis landbrug, fiskeri og akvakultur, og op til 2 mio. for virksomheder, der er aktive i alle andre sektorer. Tidligere kunne et fiskeselskab fra sit medlemsland modtage op til maksimalt 35.000 i deminimis-støtte. I Frankrig, Belgien og Tyskland får fiskeri-virksomhederne allerede økonomisk hjælp på grund af de høje brændstofpriser. De hollandske fiskere har også hårdt brug for støtten. »Nederlandse Vissersbond/PO« Delta Zuid slår også til lyd for, at denne deminimis-støtteforanstaltning også implementeres direkte i Holland. For mange skibe er det, desværre nok, endda allerede for sent. For at forhindre, at flere skibe strander, skal Holland forblive på lige vilkår med andre EU-lande og anvende økonomisk støtte.
- Fleksibiliteten og støttemulighederne for virksomheder, der skal håndtere stigende energiomkostninger, øges. Medlemslandene vil have ret til at beregne støtten ud fra det tidligere forbrug eller det aktuelle forbrug. Derudover skal der tages hensyn til behovet for at mindske markedsincitamenterne til energiforbrug og sikre kontinuiteten i økonomiske aktiviteter. Tidligere har »Nederlandse Vissersbond/PO« Delta Zuid allerede forelagt ministeriet spørgsmålet om, hvordan energistøtten til SMV’er vil forholde sig til den skyhøje byrde af dieselpriserne i hele kutter-sektoren. »Vi er af den opfattelse, at brændstof også er ‘energi’ og vil gerne vide, hvad denne forskel vil betyde for de kutter-fiskere, der ventede på støtten til at kunne betale de nuværende dieselpriser«, ifølge formand Johan Nooitgedagt.