Det er folketingspolitiker Bent Gunnar Bøgsted der repræsenterer Dansk Folkeparti i det Nordjyske og som har været i Folketinget siden 2001, der resolut under et møde ved Skagen Havn, siger til havnedirektøren, »den tager jeg lige med transportordføren«.
Der var således ikke langt mellem ord til handling, da en særdeles handlekraftig Christiansborg politiker fra Dansk Folkeparti, under et møde med bestyrelsesformand Jens Borup fra FF Skagen og havnedirektør Willy Hansen, fik fortalt om Skagen Havns vækstmuligheder og de mange arbejdspladser, i og omkring havnen, som erhvervslivet her skaber.
Bent Bøgsted (DF) behøvede ikke lytte længe på erhvervslivets udfordringer med den smalle hovedvej mellem Aalbæk og Skagen, før han viste handling i sagen. Efter kun et kvarter med kaffe i kopperne, foreslog Bøgsted at ringe til Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, så han med det samme kunne blive involveret i planerne om vejudvidelsen af hovedvej 40.
Historien om succes på Skagen havn er dog også historien om manglende baggrundsinfrastruktur til at bakke væksten op, fordi hovedvejen mellem Aalbæk og Skagen er for smal. Derfor ønsker de folketingets hjælp til at investere i vejen og bakke væksten op.
»Erhvervslivet i Skagen er dygtige til at skabe lokale arbejdspladser, og hvis vi på Christiansborg kan hjælpe til, at det fortsætter, så må vi se at rubbe neglene«, siger Bent Bøgsted og uddyber »Det er helt tydeligt, at den vej skal udvides, og derfor må vi hurtigst muligt få undersøgt, hvordan økonomien i projektet hænger sammen, så vi kan finde pengene«.
For Bent Bøgsted blev det ikke bare ved ordene. Da han foreslog at pause mødet lidt og ringe til Dansk Folkepartis transportordfører, blev der nikket omkring bordet og straks sad Bøgsted med telefonen til øret. Selvom Kim Christiansen befandt sig på den anden side af jorden og klokken var tæt på sengetid i Taiwan, så blev opkaldet besvaret og sagen vendt.
Kim Christiansen bakker sin nordjyske kollega op »Den smalle vej til og fra Skagen er en af de flaskehalse, vi er bevidste om, der skal gøres noget ved. Når der er penge at finde i forhandlinger om fremtidige vejprojekter, så er det oplagt, at investere her, for det er noget der virkelig vil gavne det nordjyske erhvervsliv«.
Historikken bag udvidelsen af hovedvej 40, er at den blev i sin tid besluttet af det gamle Nordjyllands Amt og delvist gennemført, men da amtet blev nedlagt som led i kommunalreformen overgik vejen til at være en statsvej, og siden er der intet sket. Af de 17 km vej, som skulle udvides, udestår nu 12,5 km.