Det er inspektionsskibet F360 »Hvidbjørnen», fra Arktisk Kommando, der de sidste tre dage har kæmpet mod de grønlandske vejrguder, Øst for Prins Christians sund ud for SydØstGrønland, for at assistere og hjælpe en rejetrawler GR 6 – 134 »Polar Aassik« fra Polar Seafood, der har fået motorstop i det ekstreme vejr.
Med en otte mands stor besætning, fik den godt 33 meter lange grønlandske rejetrawler motorstop ca. 40 sømil øst for den grønlandske sydspids »Kap Farvel« ved Prins Christians Sund. Her har den kraftige tidevandsstrøm i det lange og smalle farvand, i kombinationen med stærk storm i området, ikke gjort opgaven for inspektionsskibet »Hvidbjørnen« lettere.
I to dage måtte inspektionsskibet vente med at kaste en slæbetrosse over til »Polar Aassik«. Dårligt sigt i det stærkt oprørte hav gjorde en slæbeoperation nærmest umulig. Derfor måtte »hvidbjørnene« på afstand følge den grønlandske trawler, indtil vejret var bedret så meget, at man kunne få en trosse sikkert ombord på havaristen. På det tidspunkt havde den kraftige nordenvind presset »Polar Aassik« yderligere 30 sømil sydpå, langt forbi »Kap Farvel« på Grønlands Sydspids.
Vanskelig bugsering
Med vindpres af stormstyrke og kæmpestore bølger imod sig er en opgave af denne karakter, både tidskrævende og farlig. Turen mod den grønlandske havn i Qaqortoq, er da også foregået med kun 3 til 4 knob. Trykket er kolossalt voldsomt og slæbet har flere gange fået »Hvidbjørnen« til at krænge op til 40 grader. Et tryk der også fik slæbetrossen til at sprænge mandag morgen. En ny er rigget til og man forventer ankomst til Qaqortoq tirsdag. Her vil en anden slæbebåd overtage bugseringen og tage sidste etape op til Nuuk, hvor trawleren skal repareres.