Alene reparationen af kablet beløb sig i foråret til 71,6 millioner kroner, hvilket har gjort et stort indhug i TelePosts økonomi, skriver knr.gl.
TelePost er en del af TELE Greenland A/S, som igen er 100 procent ejet af Grønlands Selvstyre. I slutningen af 2018 og begyndelsen af 2019 oplevede TelePost hele tre forskellige brud på TelePost’s søkabel langs den Grønlandske vestkyst, fra Qaqortoq i syd op til Aasiaat i Nord.
En fisketrawler og et isbjerg har været skyld i kabelbruddene
Man regner med at en del af regningen kan placeres hos en fisketrawler, der var skyld i det ene af bruddene. Ifølge TelePost’s påstand rev trawleren søkablet over, da kablet blev fanget i bådens trawl. Fisketrawleren skulle have fisket indenfor 200 meters afstand af søkablet, og det mener Telepost har været årsagen til bruddet.
Derfor har Telepost sagsøgt trawleren for et endnu ukendt beløb, det bekræftes af Telepost, der overfor KNR, som dog ikke vil komme nærmere ind på erstatnings størrelse, da man venter på at domstolene skal behandle sagen.
Tre brud på bare tre måneder
Det grønlandske TelePost’s problemer startede sidst på året 2018, hvor søkablet der forbinder Qaqortoq og Nuuk, gik i stykker. Selvom søkablet her, blot er en reserveforbindelse, oplevede man flere gange længerevarende driftsstop. For mens hovedkablet blev repareret i Canada, gik det udover forbindelsen til den grønlandske vestkyst, hvor borgerne istedet blev ført over til en radiokædestation-forbindelse, som var væsentlig langsommere.
Knr.gl skriver, at de to brud omkring Sisimiut betød, at alle borgere nord for bruddene i 3,5 måneder måtte nøjes med en forbindelse via den noget langsommere radiokæde.