Med fredagens aftale mellem Regeringen og forskellige partier som; Socialistisk Folkeparti, Radikale venstre, Enhedslisten samt Venstre og det Konservative Folkeparti, står det nu klart, at dansk fiskeri står overfor en gigantisk økonomisk, men også teknologisk udfordring.
Danmarks Fiskeriforenings Producent Organisation (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO), fik i april måned udfærdiget en rapport hos Implement Consulting Group, der beskriver konsekvenserne for dansk fiskeri ved at indføre en Co2-afgift.
Trods dét, at forslaget indeholder en fiskeripulje på 350 mio. kroner, så er alternativet til »det sorte brændstof« endnu ikke på plads og gjort tilstrækkeligt kommercielt til det kan udgøre et alternativt til de forsille brændstoffer vi benytter idag.
Så den lige så sorte konklusion på fredagens aftale er, »det kommer til at koste rigtigt dyrt for fiskeriet.«
For der er endnu ikke udviklet grønne og rentable alternativer til diesel. Derfor kommer CO2-afgiften ikke til at omstille fiskeriet, men derimod a være en klods om benet og endnu et lag ovenpå de omkostninger som fiskerne allerede slås med. Det vil medføre, at størstedelen af fiskeriet bliver urentabelt.
Alt andet lige, så skal der nu sættes ekstra fart over udviklingen af alternative og grønne brændstoffer, hvis fiskeriet skal overleve. Tidsfristen er ultrakort.
En næsten helt umulig og nærmest håbløs opgave
Aftalen om en grøn skattereform stiller fiskerne i en særlig svær situation, det skriver DFPO og DPPO i en kommentar til fredagens aftale, hvor fiskeriet pålægges en afgift på knap 900 mio. i perioden fra 2025 til 2030.
»Det får konsekvenser,« siger begge fiskeriorganisationer i deres kommentar til trods for, at der afsættes 350 millioner kroner til at hjælpe fiskeriet med den grønne omstilling.
»Det her bliver en kæmpe ekstra regning til den enkelte fisker, og det får uundgåeligt konsekvenser. Hvis ikke der udvikles konkurrencedygtige alternativer til diesel, kan fiskerne ikke omstille sig, Dermed bliver fiskerne kvalt af afgiften.«
»særligt med de nuværende brændstofpriser i baghovedet. Derfor kommer afgiften til at skrue ned for produktionen i dansk fiskeri. Og når der ikke bliver landet lige så meget fisk, så knækker værdikæden.«
Det får samtidig store konsekvenser for en kommune som Frederikshavn, hvor 17 procent af beskæftigelsen kan henføres til fiskeriet. »Derfor er jeg bange for, at den her aftale rammer skævt. Den kommer ikke bare til at sætte fiskeriet tilbage, men hele Nord- og Vestjylland,« siger formanden for DFPO Svend-Erik Andersen
Formanden for DPPO Jens Rasmussen holder sig ikke tilbage for sin kollega. »Som erhverv er vi nået langt med den grønne omstilling. Vi har reduceret vores CO2-udledning med 62 procent siden 1990. Det er der ikke mange erhverv, der kan prale af. Derfor er det ekstra frustrerende, at vi nu får indført en ny afgift, som i realiteten bare er en ekstra regning. For uden alternative brændstoffer er det vanskeligt at omstille de enkelte fartøjer. Og så kommer afgiften altså til at betyde, at der er færre midler til at investere i den grønne omstilling af fiskeriet, siger formanden her.
Kompensation kan komme på tale
I Danmarks Fiskeriforening (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) er man trods alt glade for, at der er afsat 350 millioner kroner til at afbøde konsekvenserne og hjælpe fiskeriet med den grønne omstilling. Nu er det vigtigt, at de penge udmøntes i dialog med fiskerierhvervet og anvendes rigtigt.
Selv siger Svend-Erik Andersen DFPO, »Vi er glade for, at politikerne har anerkendt, at fiskeriet står i en særlig svær situation, og der skal lyde en stor tak til de partier, der har kæmpet for fiskeriet. Det er afgørende, at fiskerierhvervet bliver inddraget når midlerne skal udmøntes. Vi mener, midlerne skal bruges til at kompensere fartøjerne direkte for at afværge så mange konkurser som overhovedet muligt. Ellers bliver antallet af konkurser unødigt højt. Det vil både være et tilbageslag for fødevareforsyningen og for klimaet. For eksperterne siger klart, at den samlede CO2-udledning kommer til at stige, hvis ikke fiskeriet tager del i fødevareproduktionen.«
Turbo på udviklingen af grønne brændstoffer
Hos Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation savner man garantier. politiske forpligtelser og konkrete planer, der skal sikre, at der bliver grønne brændstoffer nok til alle. For det er helt nødvendigt hvis ikke CO2-afgiften skal ende med at afvikle fiskeriet. Derudover påpeger erhvervet, der er brug for flere midler til at gennemføre den grønne omstilling
Politikerne kommer for let om ved det
Formanden Svend-Erik Andersen DFPO, savner både garantier og konkrete forpligtelser, som kan sikre, at der hurtigst muligt er grønne brændstoffer nok til alle og vel og mærke til en overkommelig pris. Som han ser det, bliver efterspørgslen enorm, og hvis ikke man kan levere på denne efterspørgsel, bliver CO2-afgiften en kæmpe ekstra regning til dansk erhvervsliv, og Danmark bliver bare endnu fattigere. Formanden for fiskeriforeningen mener derfor det er dybt bekymrende, at vi ikke har en tidshorisont, og som han udtrykker direkte, »ærlig talt, så synes jeg politikerne kommer alt for let om ved det, når man nu ved at de grønne brændstoffer er helt afgørende for den grønne omstilling i Danmark.«
Formanden for DPPO Jens Rasmussen flugter denne holdning, men siger samtidig, at skal vi fiske CO2-neutralt senest i 2050, så vil man med en ekstraskat på CO2 udhule vores egen evne til at finansiere den nødvendige omstilling og nå målet. Det er helt sort. Vi skal i stedet have skabt positive incitamenter til at sætte gang i udvikling og investeringer allerede nu. Midlerne i den Europæiske Fiskefond kunne være et godt sted at starte. Hvis der skal være en rød tråd i den grønne politik, så ville det være oplagt at målrette EU-midler til investeringer som understøtter den grønne omstilling, også på fartøjsniveau. i fiskeripolitikken og med midlerne fra fonden kan man skabe positive incitamenter for grøn omstilling, siger Jens Rasmussen.
- Dansk fiskeri har siden 1992 reduceret sin CO2-udledning med 62 procent, og tegner sig for 0,4 procent af Danmarks samlede udledning af CO2. Indfører man en CO2-afgift på fiskeriet, vil Danmarks samlede CO2-udledning falde med 0,05 procent.
- Det anslås, at en CO2-afgift samlet vil berøre 1.600 arbejdspladser, som primært er placeret i Nord- og Vestjylland. Konsekvenserne rammer dermed i lokalområder, hvor der er færre jobmuligheder og hvor fiskeriet har stor betydning.
- En C02-afgift vil betyde, at en tredjedel af det danske fiskeri bliver ulønsomt, og sådan en afgift vil ramme små og mellem store fartøjer hårdest.
- CO2-besparelsen ved at indføre en CO2-afgift i dansk fiskeri er yderst begrænset, da der er tale om en lækageudsat sektor. 60-70 procent af CO2-besparelsen er lækage. Det skyldes, at 82 procent af fiskernes brændstofforbrug vil kunne tankes i udlandet kombineret med, at fiskeriet er en konkurrenceudsat sektor, der mister eksportandele, hvis en dansk afgift er betydeligt højere end i andre lande.
- Med en CO2-afgift på 600-750 kr. per ton CO2, er det billigere for fiskeren at betale afgiften frem for at investere i mere klimaeffektive løsninger. Det skyldes, at det i dag koster fiskeren ca. 2.200 og 2.600 kroner at reducere sin CO2-udledning med et ton. Derved kommer en C02-afgift ikke til at omstille erhvervet, hvilket ellers er intentionen.
- CO2-afgiften i dansk fiskeri vil reducere Danmarks samlede CO2-udledning med 0,05%.
- Udover tabte arbejdspladser og konkurser vil aftalen få lækageeffekter, hvor CO2-udledningen flyttes til udlandet, da mange fiskefartøjer har mulighed for at tanke og lande fisk i andre lande.