Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri og Dansk Teknologi arbejder med at reducere NOx-gasser
I bestræbelserne på at forbedre arbejdsmiljøet i den danske fiskerflåde og minimere de forurenende processer, sættes der nu fokus på at reducere NOx-gasser fra de højtydende dieselmotorer. Fra politisk side er der også gjort mange tiltag for at styrke det bæredygtigt fiskerierhverv, som derved er blevet forbedret på mange områder. Øverst på skalaen over forbedringer ligger det fysiske arbejdsmiljø, fiskernes komfort og deres velbefindende.
I en lige linje heraf er det naturligt at kigge kritisk på udledninger af udstødningsgasser, fra de hårdt pressede skibsmotorer. Disse dieselmotorer forurener med partikler samt NOx-gasser, og det kan der nu gøres noget effektivt ved.
NOx skader vores miljø. NOx er en komponent i jordnær ozon og smog, og det bidrager til syreregn og er indirekte årsag til fremme af drivhusgas som bidrager til den globale opvarmning og klimaforandringer. Samtidig forstyrrer det den kemiske balance for vandlevende dyr og planter, og skaber sure samt iltfattige fjorde og havmiljøer.
Dansk Teknologi har i samarbejde med Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri, arbejdet med søværnets skibe for at bygge katalysatorer på de store dieselmotorer på helt op til 4500 KW, således NOx udslippet fra udstødningen kan reduceres med helt op til 95%. Resultaterne herfra viser klart bedre resultater, end kravene i IMO 2016 foreskriver. (International konvention om forebyggelse af forurening fra skibe – kendt som Marpol 73/78) Marpol sætter grænser for NOx og SOx emissioner fra skibes udstødning, og forbyder bevist udslip af ozonnedbrydende stoffer.
Disse gode resultater og målinger bringes nu i spil overfor dansk fiskeri, hvor der i de senere år har været stor opmærksomhed på det bæredygtige i fiskeriet. Man har indført den internationale mærkningsordning for miljøvenligt fiskeri, MSC (Marine Stewardship Council) som er den eneste ordning for vildtfangede fisk, der lever op til FN internationale standarder for miljømærkning. Fiskeriet skal udføres på en sådan måde, at havets økosystem bevares samt dets funktioner, struktur og diversitet. Og gerne på en måde der fører til genopbygning af arten.
For at undgå en forurening af luftmiljøet og derved også vandmiljøet, har Dansk Teknologi udviklet og introduceret BLUNOX SCR systemet. Kristian T. Lund, ansvarlig for BLUNOX hos Dansk Teknologi fortæller: ”Der er tale om en enkel og pladsbesparende katalysator, med en meget lav egenvægt og en markant lavere installationspris end traditionelle SCR anlæg. Lyddæmpning er integreret, og man kan blot erstatte den eksisterende lyddæmper med BLUNOX SCR. Dette er en stor fordel ved ombygning af eksisterende fiskefartøjer.”
En sidegevinst ved NOx reduktionen er muligheden for at opnå et 6 – 9 % mindre brandstof forbrug og derved et markant mindre CO2 udslip, som i alle tilfælde gavner miljøet. Det frugtbare og nære samarbejde mellem Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri og Dansk Teknologi skaber forventninger om et succesfuldt tiltag overfor fiskerflåden, der kun venter på at få monteret katalysatorer på, således udledningen af NOx-gasser fra de mange kW, der hver dag arbejder på havet for dansk fiskeri, kan reduceres. Med fokus på verdens miljøproblemer og med tanke for det bæredygtige fiskeri, er et hvert tiltag som NOx reduktion yderst velkomment.
Tanken om et forbedret image og en ændring af opfattelsen om dansk fiskeri, kan på sigt give fiskeriet den længe ventede profil, som et bæredygtigt erhverv med en miljømæssig ansvarlighed. Dette ligger ikke længere ude i fremtiden, men kan med Hvide Sande Skibsog Baadebyggeri samt Dansk Teknologi, bliver en realitet her og nu.