I november sidste år blev aalborgensiske Carsoe valgt som officiel factory supplier på udviklingen og leveringen af syv fiskefabrikker til Russian Fishery Companys (RFC) syv nye supertrawlere.
Nu har parterne endelig underskrevet gigantordren på 800 millioner kroner, hvilket bringer Nordjyske Carsoe et vigtigt skridt nærmere fiskeriets absolute superliga for leverandører. Ordren er Carsoe´s hidtil største. Samtidig er ordren yderst vigtig specielt for dette segment, da den russiske fiskerisektor i øjeblikket gennemår en massiv og historisk sjældent set omlægning efter mange års kamp. Ingen havde tidligere hverken evnen eller økonomien til at investere i udstyr og eller skibe. Derfor er den russiske regerings incitamentsprogram, som muliggør udveksling af investeringer til gengæld for fiskekvoter, yderst velkommet, da de hjælper med at modernisere store dele af den russiske fiskerflåde. Som en direkte konsekvens af dette program, har én af russisk største fiskeriselskaber (RFC) nu underskrevet aftalen for ialt syv sypertrawlere, med Carsoe som specielt udvalgt leverandør til alle syv fiskeforarbejdsningsfabrikker ombord. Ordre der effektueres i løbet af de næste syv år. Ordren løfter Carsoes omsætning tæt på 117 millioner USD allerede i 2019. Carsoe er efter det oplyste blevet valgt som fabriksleverandør på grund af selskabets teknisk know-how, det overordnede design, løsningen og ikke mindst pålideligheden og Carsoe´s image. Den første russiske supertrawler vil blive bygget på et tyrkisk værft med Skipsteknisk i Ålesund som designer. De næste seks vil blive bygget på Admiralty Shipyard i Saint Petersburg og Russian Fisheries Company RFC har eksklusivt valgt Carsoe som eneste fabriksleverandør til alle syv fartøjer. I en kommentar til ordren, udtaler administrerende direktør for Carsoe Mikkel Jacobsen, »Vi er én af R03;R03;kun to virksomheder i verden, der kan levere komplet fiskbehandling-fabrikker til skibe af denne størrelse og ordren er en kæmpemæssig sejr for Carsoe fordi det viser, at vi er i stand til at samarbejde tværfagligt og tæt på vores virksomheder i Danmark og USA. Samtidig er ordren afgørende for os, da den styrker virksomheden betydeligt sammenlignet med vores nærmeste konkurrent i Norge,« siger Mikkel Jacobsen og påpeger videre, at med underskriften vil denne ordre bidrage betydeligt til at styrke udviklingen i Carsoe i de kommende år. Supertrawlerne er af typen ST192, en fryse- og produktions- sammt fiskeforarbejdningstrawler, på 108 meter lange og 21 meter bred. Den samlede værdi af de syv skibe vil være tæt på 37 milliarder russiske rubler når det sidste skib forlader værftet i Sankt Petersborg. Skibene vil blive leveret successivt overdde kommende år. Hvert af de nye skibe kan hver dag behandle mellem 400 til 500 tons fisk. »Fiskerieksperter forudser, at det kun er meget få af disse fartøjer, i den størrelse, der vil blive bygget i USA og Canada i de kommende år. Derfor er denne ordre væsentlig og helt unik på globalt plan. Vi har haft stor succes med Carsoe´s komplette forarbejdnings-fabrikker til rejetrawlere og vi er blandt de få i verden, der fremstiller fabrikker til produktion af surimi til søs. Dette har helt givet bidraget til at vinde ordren og buddet til det russiske RFC,« pointerer Jeppe Christensen som Salgs- og Erhvervschef i Carsø Seafood Processing. Carsoe havde en omsætning på 355 millioner kroner i regnskabsåret 2016 til 17 (56 millioner USD) og forventer at nå op på 525 millioner danske kroner i regnskabsåret 2017 til 18 (87 millioner USD). Virksomheden beskæftiger 230 medarbejdere. Læs mere på www.carsoe.com her