Det kunne have reddet det Norske forskningsskib GM Dannevig fra i over 30 år at have sejlet med en vendbar propel, der vendte forkert..
Det Norske forskningsskib GM Dannevig havde tidligere i år haft haveri i lidt kompakt is ved Langesund, der betød at fartøjet måtte en tur på værft, for at få skiftet propel og få rettet akslen. Det var i den forbindelse at man opdagede at den gamle vendbare propel, i alle årene havde været monteret forkert.
Man må lade vores Norske broderfolk, at de har taget dette med godt humør. For netop en propel monteret forkert har været skyld i et næsten 25% større brændstofforbrug i alle årene og samtidig betydet en reduktion i max farten på ligledes 25%. Udover dette kunne forskningsskibets mange uheld med tov i propellen, været undgået og de kunne have været de dyre dykkerregninger foruden, hvis propellen havde været monteret korrekt. Netop en propel monteret på denne måde, fungere nærmest som en krog der indfanger tov i nærheden.
Teknisk Inspektør ved Havforskningsinstituttet Roy Åge Klepsvik sagde til det Norske Kystmagasinet.no, ”Jeg må indrømme at det var mange som grinede, da det blev opdaget. Men at vi nu skyder en større fart skyldes ikke alene at MG Dannevig har fået ny propel, men også det faktum, at der for tre år siden blev installeret ny og større motor . Så det er vanskeligt at sige hvor stor en del af den større fart skyldes dette og hvor meget som skyldes at den nye propellen går den rigtige vej rundt,” forklarer Klepsvik. Han opfordrede samtidig Kystmagasinet,no til at skrive lidt muntert om dette.
Kilde: Kystmagasinet.no
FiskerForum.com