FN 338 Sonjan er kommet på beddingen i Strandby, og gennemgår de næste par måneder en ordentlig ombygning.
Den 18. januar lagde den 21,82 meter lange trawler til ved Strandby Værft og Beddings kaj, – klar til at få alt lige fra konsulent, tømrer, smedje, elektrikere, skibsmontører og malere ombord på det store ombygningsprojekt.
Fartøjets ombygning indebærer ny motor installation, nyt gear, ny propel, ny fast propel dyse, nye wirespil, takkelspil og trawltromler, ny hydraulikinstallation og fiskebehandlingsanlæg.
Dækket på agterskibet skal hæves og ændres, og to nye tromler monteres. Shelterdækket bliver lukket og beklædt af aluminium.
AS Scan skal stå for al hydraulikinstallation ombord, og skal levere de forskellige spil til fartøjet samt dele til fiskebehandlingssystemet.
Sea Mech skal udføre el-arbejdet, og JL Skibsservice leverer og monterer ny motor og gear samt generator-anlæg.
Dyse og propel-udskiftning bliver udført af Strandby Værft lige såvel som det ændrede agterskib, ny dobbelt tromle(Se billede) og det lukkede shelterdæk.
Alle tegninger og stabilitetsberegninger er blevet foretaget af OC Consult Aps.
Overfladebehandlingen forventes at blive udført i Skagen ved Karstensens Skibsværft i den lukkede malerhal.
FN 338 Sonjan blev bygget i 1981 på samme værft, som nu har hovedentreprisen på ombygningen.