Anbefalingen gælder for alle erhvervsfiskere, at få styr på de forskellige beviser. Så undgå problemer – få styr på det nu.
Det skriver Fiskertiet Arbejdsmiljøråd på deres hjemmeside
Oftest er det sådan, at når man tager et kursus, et kørekort eller en uddannelse, så får man stukket et diplom i hånden, der beviser, at man har færdiggjort dét, som i sidste ende udløser et håndgribeligt bevis.
Men sådan foregår det bare ikke i fiskeriet eller søfart generelt. Her, skal man efter at have taget et kursus eller andet, selv sørge for at få udleveret det endelige bevis. Men det glemmer mange desværre alt for ofte og det giver problemer når man ikke har de nødvendige papirer i orden og derfor heller ikke optjener sejltid til den stilling, man har bevis til.
I en kommentar til dette, siger direktør ved Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Flemming Christensen, at han flere gange har oplevet, at mange formoder at når uddannelsen er taget og overstået, så har de automatisk også sønærings-beviset. Fejlagtigt tror mange unge tror da også, at deres beviser ligger i mappen med eksamenspapirerne, men det gør det ikke.
»Man skal selv søge om at få dem udstedt hos Søfartsstyrelsen, når man har gennemført en af erhvervets uddannelser,« forklarer Flemming Christensen.
Fysiske beviser
Helt konkret skal man gå ind på Søfartsstyrelsen hjemmeside, så snart man har opnået de nødvendige kvalifikationer til et bevis igennem diverse kurser og uddannelsesforløb, for at søge om at få det fysiske bevis på sine kompetencer.
Det er også vigtigt at vide, at man altid skal have den fysiske udgave, som man får tilsendt af styrelsen, med sig ombord.
»Der er godt nok en app, My Maritime, men det er ikke ligesom med kørekortappen, den gælder ikke endnu som bevis over for kontrollører. Derfor skal man have de fysiske udgaver, og dem kan man kun få, hvis man søger om sine beviser hos Søfarts-styrelsen. Det forlyder, at det på sigt bliver muligt at have sine beviser med sig elektronisk, men tidshorisonten kendes ikke pt.,« siger Flemming Christensen.
Kan spare sejltid
Flemming Christensen forklarer også, at hvis man husker at få styr på sine beviser, allerede når man er færdig på skolebænken, så kan det gøre livet langt nemmere, hvis man efterfølgende søger videre ind på skipperskolen.
»Når man kommer fra fiskeriskolen og vil tage sin fiskeskipper 3, er det vigtig, at man har fået udstedt sit bedstemandsbevis, hvis man har bestået de nødvendige kurser på skolen og efterfølgende har været forhyret som bedstemand i sin sidste praktikperiode. Har man ikke det, vil man mangle den korrekte sejltid, man ellers ville have optjent som bedstemand,« fortæller han.
Ifølge Flemming Christensen vil den manglende sejltid gøre, at de nyudklækkede skippere ikke kan være skippere på eget
fartøj, hvis de har investeret i sådan et, før de har optjent den korrekte sejltid.
»Dette problem ville som førnævnt kunne være undgået, hvis lærlingene bliver forhyret som bedstemand under deres tredje praktikperiode – hvis de altså har bestået alle de nødvendige kurser og har søgt om de relevante beviser,« fortæller direktøren for Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Så opfordringen fra Fiskeriets Arbejdsmiljøråd og Danmarks Fiskeriforening lyder, at man skal huske at have styr på sine papirer.
Søfartsstyrelsen er klar til at hjælpe
Søfartsstyrelsen ønsker i den kommende tid at have særlig fokus på at få certificeret fiskere, der ved forglemmelse eller lignende aldrig har fået et sønæringsbevis, som de ellers har ret til. Søfartsstyrelsen kan være behjælpelig med at udstede sønæringsbeviser til fiskere, forudsat de har den korrekte uddannelse til det ønskede bevis, og farttiden er optjent i en stilling, som de har den korrekte uddannelse til. Man kan på den måde få udstedt enten første bevis på uddannelsen eller
opgraderede beviser, hvis farttiden er opfyldt – uagtet man ikke har haft gyldigt bevis i optjeningsperioden.
Hvis Søfartsstyrelsen bliver bekendt med sager, hvor søfarende dokumenterer fart-tid optjent under forhold, hvor uddannelsesniveauet ikke svarer til beviskravet eller lignende tilfælde, der har udgjort en sikkerhedsmæssig risiko, kan Søfartsstyrelsen være nødsaget til at overgive sagerne til politimæssig efterforskning.