Det bliver ikke med en rekord for øje, som for godt 140 år siden, hvor Jules Verne´s i 1873 udgav romanen »Jorden rundt på 80 dage«, som beskrev en forunderlig rejse, minutiøst planlagt og udført af englænderen Phileas Fogg og hans franske butler Jean Passepartout.
Men for Peter Thias Nielsen (70 år til maj) er det alligevel nærmest en rejse for livet. For selvom den garvede skipper, har sejlet og fisket på de 7 verdenshave og flere gange har taget lange ture med fiskefartøjer, så er denne tur fra Danmark til New Zealand den længste den tidligere nordjyske fisker har taget i sit liv.
Med den gamle Hanstholm trawler HM 123 »Ørnefjeld« tager han med sin 2 mands store besætning, hele turen til New Zealand. Peter Thias Nielsen forventer at turen vil være på ca. 12.000 sømil og dermed en tangering af hans tidligere rejser med skibe til blandt andet Iran, hvor distancen har været 8.000 sømil.
Forhistorie
Det er ikke mange måneder siden trawleren HM 123 »Ørnefjeld« fiskede jomfruhummer i Skagerrak med skibets tre mands store besætning. Siden er ejeren af »Ørnefjeld«, den erfarne fiske og reder Olavur Djurhuus, der igennem sin fiskerikarriere har fisket over hele Nordatlanten, fra Canada over Grønland til Norge, desværre ikke længere og skibet er i mellemtiden blevet solgt.
På foranledning af North Sea Shipbrokers Orla Fjord, har Peter Thias Nielsen fået opgaven, at sejle den knapt 30 år gamle trawler det halve af jorden rundt til New Zealand. Når så flyveren letter fra New Zealand med kurs hjemover, bestræber Peter Thias Nielsen, at kursen fortsat vil være vestlig, hvorved ringen sluttes i Danmark ca. 75 dage senere. Således den tidligere nordjyske skipper efter endt opgave, kan sige han har været Jorden Rundt med både skib og fly, på blot 75 dage.
Rejseplanen er lagt
Peter Thias Nielsen har sat kursen og på bedste Phileas Fogg måde, tilrettelagt turen ned i mindste detalje. Efter at have passeret Biscayen og taget det første ben ned til Las Palmas på de Kanariske Øer, fortsætter turen efter at have bunkeret olie på øen, tværs over Atlanten, med en forventet varighed på små 14 døgn. Peter Thias Nielsen har efterregnet kursen flere gange, for at være sikker på, at turen til Gran Canaria med de ekstra sømil, i forhold til en kurs og sejlads over Azorerne, tidsmæssigt kan indhentes af en medstrøm på 0,5 knob. En tur som efter Peter Thias Nielsen´s mening, kan gøres på omtrent samme tid, trods de ekstra sømil, muligvis også kan spare lidt på brændstoffet. Da ruten over Azorerne vil have en modstrøm på tilsvarende 0,5 knob.
Efter at have passeret Atlanterhavet og sejlet ind til Panama, forventer Peter igen at bunker olie og derefter tage turen igennem Panama Kanalen og videre ud til Galápagos Øerne, hvor der også bunkes olie og muligvis også proviant. Når det er foretaget, tages næste ben til fransk Polynesien med Tahiti i stillehavet, hvor der efter planen igen bunkers olie og det sidste ben sætter kurs og fart til ende-distinationen New Zealand.
Således efter at have tilbagelagt ca. 12.000 sømil, vil Peter med besætningen sætte sig i en flyver, som efter beregningerne vil bringe dem videre vest på, så man passerer den anden halvdel af jorden, så når foden igen sættes på dansk jord, kan give de tre besætningsmedlemmer den ærefulde titel af Globetrotter, »jordomrejsende« med passage af Ækvator.
Herfra FiskerForum ønskes besætning og Peter Thias Nielsen god rejse og glæder os til at gense og høre om turen engang sidst i marts måned.
FiskerForum.dk