Nye initiativer fører til flere kunder og øget omsætning både lokalt, regionalt og internationalt
Kursen er sat, og den er fast i butikken hos FF Handel- og Olieafdeling
En styrket indsats for at blive mere kendt i lokalsamfundet i Skagen. Dertil som noget grundlæggende en øget aktivitet overfor de store internationale fiskefartøjer, blandt lystsejlere og fritidsfiskere, der viser sig at givegode resultater.
Med en årlig omsætning på tilsammen omkring 170 mio. kr. og med ni medarbejdere placerer de sig centralt i virksomheden overfor både gamle og nye kunder. Der er fremgang at spore over hele linien. Den daglige leder, butikschef Lars Tesgaard, glæder sig over, at den styrkede indsats for at gøre opmærksom på FF Handel og butikken på havnen viser sig at give resultater.
Fortsat fiskernes forretning
Forårsmarkedet to dage i maj med fokus på skawboerne betød, at vi så kunder, som vi ikke havde set tidligere, og de kommer igen, fortæller Lars Tesgaard. Det har derudover betydet, at flere kvinder er begyndt at vise sig hos os, som traditionelt ellers har været kendt for kun at være fiskeriets og fiskernes forretning. Det er vi selvfølgelig fortsat, men vi er mere end det. Kvinderne har fået øje på vor køkkenafdeling, og blandt dem flere mødre, som har fundet ud af, at vi også har børnetøj, smiler Lars Tesgaard.
Styrket markedsføring
Der er en styrket markedsføring bag fremgangen. I det perspektiv gør FF Handel dét, som den tidligere amerikanske vicepræsident Al Gore blev kendt for at sige: Er det ikke kendt, er det ikke sket. FF Handel bruger i øget grad nettet og facebook til at gøre opmærksom på, hvor forretningen ligger og på sine tilbud. Dertil kommer flere annoncer, også helsides annoncer, i lokale og regionale dag- og ugeaviser. Samtidig er FF Handel opsøgende overfor store kunder i fiskeskibene og blandt lystsejlern hvor man samarbejder med Skagen Lystbådehavn. Den er blandt de tre største i Danmark, hvad angår besøgende fritidssejlere.
De store fiskeskibe
Fiskeskibene er et kapitel for sig, fortæller Lars Tesgaard. Vi har øget aktiviteten ved at være mere opsøgende, når de er i havn, og vi leverer varerne døgnet rundt. Samtidig holder vi øje med nybygningerne fra Karstensens Skibsværft, der er Danmarks største. Vi har ofte besøg af besætningerne på 12-15 mand for at vise dem, hvad vi kan byde på. Denne personlige kontakt har begge parter udbytte af, og den viser sig holdbar.
Sejlere, lystfiskere og krydstogtskibe
Omkring 10.000 sejlbåde med i gennemsnit fire ombord lægger til i Skagen Havn i løbet af året. Dertil kommer det stigende antal krydstogtskibe. FF Handel har i sommer samarbejdet med to unge for at skabe kontakt til netop disse kundegrupper. Butikken har den største afdeling for lystfiskere i Skagen og omegn med bl.a. madding og agn. Desuden er FF Handel blevet ene leverandør for virksomheden ”BioNutria”, der forhandler gødning til græsplæner. Det må samtidig ikke glemmes, at der leveres flaskegas i alle størrelser til både restauranter og private, som i sig selv er en stor forretning. Nøgleordene er markedsføring og god service, understreger Lars Tesgaard. Vi har fokus på mange kerneområder og samtidig øjnene åbne for nye.