Det færøske værft MEST har indgået kontrakt med Western Baltija Shipyard i Litauen om at bygge skroget til det nye skib, som skal bruges til fiskeriundersøgelser ved Færøerne.
Kontrakten blev underskrevet forleden i Klaipėda, Litauen. Western Baltija Shipyard har ifølge MEST mangeårige erfaringer med at levere skibsskrog til blandt andet Norge, Danmark og Tyskland.
»Vi valgte Western Baltija, fordi kvaliteten og andre forhold talte for dette valg,« siger Mouritz Mohr, direktør hos MEST.
Største enkeltordre
Det er det færøske landstyre, som har bestilt det nye skib, som skal afløse det nuværende cirka 40 årige fartøj Magnus Heinason. Der er tale om den største enkeltkontrakt for MEST nogensinde, og samtidig det første større skibsordre, som værftet har fået i mange år. Det betyder blandt andet mange nye arbejdspladser, nye kompetencer og et håb hos værftet om, at der kan komme flere lignende, store ordrer i de kommende år.
Den oprindelige pris på 215 millioner kroner er forlængst overhalet indenom, idet skibet nu ventes at koste 286 millioner kroner. Selve skroget er designet af Force Technologies med hovedvægt lagt på sødygtighed, minimal støj og lavt energiforbrug.
Det nye skib skal efter planen være færdiggbygget i 2020.
Fakta: Det nye fiskeriundersøgelsesskib har en længde på 53,0 meter og en bredde på 12.6 meter samt en motorkraft på 2500 kW og skyder en fart på 11 mill.