Det er det norske rederi Rogne AS, der netop har bestilt en ny 83,00 m kombineret snurper / trawler hos Karstensens Skibsværft A/S i Skagen.
Rederiet blev etableret af Bjarte Rogne i 1965, og noget senere kom hans bror Marvin Rogne ind som medejer. I dag ledes rederiet af næste generation; Frank, Kjell-Ove og Per-Magne Rogne. De er alle aktive med lang sejl-tid i rederiet, og de driver den nuværende trawler »Rogne«, som hhv. skippere og styrmænd.
Den nuværende »Rogne« blev overtaget af Rederiet som nybygning KS-422 fra Karstensens Skibsværft i April måned 2013. Dette fartøj har vist sig at være særdeles effektivt og samtidig meget økonomisk.
Rederiet er godt struktureret med kvoter, og driver et kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling-fiskeri vest for Irland, samt et fiskeri efter primært sild og makrel, der fiskes med not. Det nye fartøj skal drives fuldstændigt efter samme principper.
Fremtidsudsigterne og de senere års positive resultater gjorde det til et naturligt valg for rederiet, at satse på en nybygning. De gode erfaringer fra deres nuværende »Rogne« har gjort det naturligt for Rederiet at bygge hos Karstensens Skibsværft igen.
Karstensens Skibsværft er glade for den loyalitet og tillid Rogne AS, udviser ved at kontrahere endnu et nyt skib i Skagen.
Design, indretning og arrangementer er således blevet til i et meget nært samarbejde mellem Rederi og Værft.
Her har rederiet været optaget af innovative og optimerede løsninger, baseret på de seneste års meget positive drift på den nuværende trawler »Rogne«. Det har været Rederiet magtpåliggende at have fuld indflydelse i hele designfasen, således projektet kan skræddersys helt efter de ønsker og krav, som Rederiet har stillet.
Sikkerhed og arbejdsforhold for besætningen er specielt tilgodeset ved, at det nye fartøj, specielt vil have hele lastedækket gjort vandtæt. Endvidere er trawldækket agter hævet en hel etage op, med det formål at øge fribordet og dermed sikkerheden.
I tillæg til dette er der stort fokus på skrogets udformning, og optimering i forhold til nybygningens driftsprofil, dette med tanke på lavest mulige brændstofforbrug. I tillæg udrustes fartøjet med varmegenvinding fra alle motorer samt en række andre tiltag for at sikre lavest mulige energiforbrug.
I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som Skagen-værftet har under bygning til redere i Island, Norge, Sverige og Danmark, er også nye »Rogne« af eget design.
En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som bæredygtighed, energioptimering, innovation, kvalitet og driftssikkerhed.
Wincheanlægget er allerede kontraheret hos Karmøy Winch, Det hydrauliske anlæg er gennemprøvet og giver stor driftssikkerhed.
Ligesom på nuværende »Rogne«, vil der, på det nye fartøj, også være et stort bidrag fra norske leverandører, således leveres bla al maskineri af Bergen Engines hhv Nogva.
Det komplette fremdrivnings-anlæg til nybygningen er vurderet og udregnet på basis af Rederiets driftsprofil for skibet. Hvor det særligt er ønsket om, at udføre et bæredygtigt fiskeri, med minimal udledning af NOX/CO2 pr kg fanget fisk. Derfor er valget faldet på en brændstof-optimeret anlægspakke med 2 hovedmotorer hver på 3.600 kW. I langt den største del af driftstiden vil skibet blive drevet af én motor, som derved vil operere i et optimalt område.
Som del af fremdrivnings-anlægget er propel-anlægget optimeret for driftsmønstret, hvor størstedelen (omkring 80 procent) af tiden er fri-sejlads, med en stor, enkelt propeller med en diameter på 4.500 mm.
Nye »Rogne« skal leveres i Juli måned 2025.