Rederiet Vågen Fiskeriselskap AS, der ejer rejetrawleren Skårholm, er det fjerde rejetrawlerselskab, der inden for kort tid er gået konkurs. Både »Skårholm« og »Horisont III,« de seneste to trawlere, der er gået konkurs, er blevet påvirket af de usædvanligt høje brændstofpriser, dieselafgifter samt ekstremt lave rejekvoter og meget lave afregningspriser på rejer.
Aktiverne i virksomheden dækker næppe gælden
Blandt virksomhedens aktiver er skibet »Skårholm« med dertilhørende rettigheder. For nogle år siden ville kvoterne og skibene sandsynligvis have haft en højere værdi end gælden, men det er ikke tilfældet i dag.
Kreditorer og ejere lider betydelige tab som følge af konkursen. På grund af situationen inden for rejefiskeriet er kvoteværdierne styrtdykket, og med mange rejetrawlere til salg er fartøjernes værdi også faldet drastisk.
»Skårholm« har ligget ved kajen i adskillige måneder. Det er en trist situation for rederiets kreditorer, der har til gode at modtage omkring 25 millioner NOK. Den største kreditor er Sparebank Vest med omkring 17 millioner NOK. Banken har pant i fartøjet på 30 millioner NOK, hvilket sandsynligvis betyder, at der ikke vil være noget tilbage til de øvrige kreditorer, hvis fartøjet bliver solgt.
Konkursen medfører tab for ejerne
Jørgen Runehäll mister selv den egenkapital på 1,5 millioner kroner, han har investeret i »Skårholm.« De øvrige ejere lider også betydelige tab, og Sirevaag AS står over for betydelige tab, da de har lånt penge til rederiet.
»Det er en vanskelig situation. Det er mest trist, at kreditorerne lider tab. Desuden har jeg mistet den egenkapital, jeg har indskudt. Derudover har der ikke været nogen løn i flere måneder, mens »Skårholm« har ligget ved kaj. Heldigvis har min kone været i stand til at forsørge mig denne gang,« siger en frustreret Runehäll til Fiskerimagasinet. Med en stor kapitalstærk ejer som Lerøy Seafood Group AS burde det have været muligt at omstrukturere gælden?
Kvotenedsættelsen var det afgørende slag
»De har formentlig indset, at der ikke er noget at vinde ved at investere mere i »Skårholm.« Det afgørende slag kom i juni, da rejekvoterne blev skåret dramatisk ned. Vi havde også dyre reparationer på udstyret i sommers,« forklarer Runehäll, der indrømmer, at det har været en lang og opslidende kamp for rederiet.
»Samtidig med de lave kvoter er priserne på store rejer faldet fra 150 kroner per kilo sidste år til 120 kroner i år. Sammen med de skyhøje dieselpriser har vi ikke haft mulighed for at nedbringe gælden, selvom tilskuddet til diesel netop er blevet øget med én krone,« forklarer Runehäll. Han tilføjer, at han håber at finde arbejde i en anden virksomhed, men det er en udfordrende tid. Nu må han, ligesom andre i hans situation, klare sig uden indtægt, mens han ikke har ret til dagpenge.
Mange trawlere har gode fangster
»Situationen forværres af, at mange rejetrawlere i dag har meget gode fangster, nogle gange op til 700 til 800 kilo. Ældre og mindre trawlere fanger kun omkring 400 kilo. Det hjælper desværre ikke, når kvoterne og priserne er for lave. Nogle fartøjer har haft kapital til at købe andre fiskerettigheder, hvilket har gjort det muligt for dem at drive en fornuftig og rentabel fiskeri. Det havde vi ikke kapital til. På baggrund af dette så vi ingen anden løsning end at erklære os konkurs,« siger Runehäll til Fiskerimagasinet.
»Skårholm« blev oprindeligt bygget i Danmark af Johs. Kristensen Skibsbyggeri i Hvide Sande i 1994. I 2007 blev fartøjet solgt til Norge og skiftede navn fra »Klitbo« til »Vestavind« og fik Nesvåg Havfiske AS i Hauge i Dalane som ejer. Fra 2008 til 2013 var det registreret i Egersund under navnet Caprice og Leidland Fiskeriselskap AS som ejer.
I 2013 blev trawleren Skårholm Fisk AS i Sævelandsvik på Karmøy ejer, og det fik sit nye navn, »Skårholm.« Fartøjet var derefter kortvarigt i hænderne på Leidland Fiskeriselskap AS i nogle dage i forbindelse med overdragelsen af kvoter og vendte derefter tilbage til Skårholm Fisk A/S.
Vågen Fiskeri købte trawleren i begyndelsen af 2019.
Kilde: Fiskerimagasinet.no