Efter en kraftig vækst i efterspørgslen efter fisk og skaldyr i Corona-perioden, er den tyske interesse for fisk vendt tilbage til det »præ-pandemiske niveau« (på det niveau som det var på før pandemien).
Det viser en ny norsk forbrugerundersøgelse fra det norsk Fiskeriråd. Tysklands direktør Kristin Pettersen planlægger at præsentere resultaterne i detaljer under et arrangement på Fish International fra søndag den 4. til og med tirsdag den 6. september på Messe Bremen.
»Den aktuelle undersøgelse viser, at fiske- og skaldyrspandemien ikke har ført til en grundlæggende nytænkning og adfærdsændring blandt forbrugerne,« slutter Kristin Pettersen.
Ifølge den norske fiskeristyrelsen, var andre fødevaresektorer – især for gruppen økologiske produkter – i stand til at fastholde deres vækst fra de seneste to år.
Ifølge undersøgelsen er der to hovedargumenter for, at forbrugere i Tyskland ikke ønsker at spise mere fisk i fremtiden. »Enten er de overbeviste om, at de allerede spiser nok fisk,« fortæller Kristin Pettersen, »eller også siger de, at de ikke vil bidrage til overfiskning af havene.«
FIZ: Stigning i forbruget var en særlig effekt i pandemiperioden
Den uforholdsmæssige store stigning i fiskeforbruget var en »ikke-reproducerbar specialeffekt« som følge af pandemien, ifølge Fish Information Center (FIZ) i Hamborg. Ifølge de seneste FIZ-statistikker vendte fiskeforbruget i Tyskland tilbage til niveauet før Corona i de første fem måneder af 2022.
Følgelig faldt forbruget en smule sammenlignet med samme periode i 2019. Til gengæld brugte forbrugerne flere penge på fisk. »Kundernes vilje til at bruge mere på marine fødevare viser os, at de fortsat sætter fisk og skaldyr højt,« siger administrerende direktør Matthias Keller.
FIZ planlægger at præsentere sine nuværende tal og vurdering af udviklingen i detaljer til august.
Digitalt »matchmaking-værktøj« sætter udstillere og besøgende i kontakt med hinanden
Som den eneste tyske messe for fisk og skaldyr er Fish International i Bremen traditionelt stedet, hvor industrien mødes og præsenterer de nyeste trends og nyheder. For at give deltagerne mulighed for bedre at planlægge deres besøg ved Fish International og bruge deres tid optimalt, har Messe Bremen oprettet et nyt digitalt værktøj, der via en mødeplatform på hjemmesiden, det såkaldte »Seafood Business Meeting«, hvor udstillere og besøgende kan arrangere helt specifikke møder. »På den måde kan tiden på messen ikke kun bruges mere effektivt, men det nye tilbud fører også til nye og interessante kontakter, som man måske ikke havde fået under et klassisk besøg,« understreger Sabine Wedell, projektleder i Fish International.
Newcomer Area giver innovative ideer og iværksættere masser af plads
En anden nyskabelse på dette års Fish International er »Newcomer Area«. Den er specielt designet til firmaer og nystartede virksomheder, der kommer til messen for første gang med nye og innovative produkter. Blandt de første udstillere der har booket plads er »Crushi« fra Holland og »Happy Ocean Foods« fra München. Hollænderne har udviklet en ny form for sushi, som er kendetegnende med et sprødt lag på ydersiden. Det specielle ved det er, at rullerne findes i tre forskellige smagsvarianter. De leveres dybfrosne og bages et par minutter i stærkt opvarmet olie, inden de spises.
»Crushi« har allerede succes i flere europæiske lande og introduceres nu i Tyskland for første gang. Happy Ocean Foods har udviklet et vegansk alternativ til krebs. »Krebsene« fra den bayerske hovedstad, består udelukkende af plantebaserede ingredienser, men smager (næsten) som originalen og kan også tilberedes på en række forskellige måder som rejer.
Emballering under ekstremt gode hygiejneforhold
Fish International viser ikke kun mange nye produkter, men også interessante »nye hardwareudviklinger«. Et af højdepunkterne er uden tvivl, »Robotik-Pack-Line« (www.robotik-pack-line-en), der er udviklet i et fællesskab indenfor industri og videnskab. Den fuldautomatiske pakkelinje er specielt udviklet til produkter med meget høje hygiejnekrav. På denne pakkelinje overtager robotter funktionen fra de medarbejdere, der ellers ville have håndteret varerne manuelt. Lige fra produktlevering til lukket vakuum- eller modificeret atmosfære-emballage, røres de følsomme varer ikke af menneskehænder. Og der hvor det flyttes åbent i systemet, er der også forbedret hygiejneforhold, der udelukker enhver tænkelig forurening.
Japansk Kaitai show som en eksklusiv besøgsoplevelse på Fish International
Dette års udgave af Fish International baner også ny vej indenfor viden og besøgs-appel. Det spanske fiskeselskab Balfego, og fiskehandelsfirmaet Zeelandia voan Belzen (Willich) samt fiskeproducenten Deutsche See (Bremerhaven) har bragt et japansk Kaitai-show til Bremen, der er en sjælden oplevelse i Europa.
Under denne traditionelle ceremoni skærer den japanske kaitai-mester Kozo Ohgata en almindelig tun op, der vejer 150 til 200 kg. For tilskuerne er forestillingen om perfekt knivhåndtering ikke kun en imponerende oplevelse, men også meget informativ. »Både restauratører og handlende kan her lære mere på 45 minutter end nogensinde før om den fornøjelsesoplevelse, som en almindelig tun tilbyder deres gæster og kunder,« lover Christian van Belzen.
Blåfinnet tun er en af de mest værdifulde konsum-fisk i verden.
For et dyr, der vejer mellem 150 og 200 kg, som er fokus for Kaitai-Ceremonien ved Fish International, henter fiskerne normalt flere tusinde euro. Særligt værdifuldt er kødet fra fisken, der – som hos Balfego – er slagtet efter den japanske Ikejime-teknik. Denne stressfri metode for fiskene resulterer i et særdeles velsmagende slutprodukt.
Fish International i MESSE BREMEN-udstillingshallerne blev grundlagt i 1988 og er den eneste tyske messe for fisk og skaldyr. Hvert andet år tiltrækker den godt 11.000 besøgende fra fiskeindustrien, fiskegrossister, fødevareforhandlere og restaurationsbranchen. Her finder man omkring 300 leverandører fra hele verden og mange besøgende benytterda også lejligheden til at finde den nyeste viden samt information omkring fiskeriet og diskutere også gerne aktuelle emner for branchen.