Den nye trawler Vendla er både længere, bredere og langt mere moderne udrustet end den gamle båd, men det er ikke kun længde og bredde på henholdsvis 76, 4 x 15,6 meter der har ændret sig, prisen har også mere end fordoblet sig i løbet af årene fra 1999, hvor prisen dengang var rundt regnet 100 millioner norske kroner.
Snurperen / trawleren MS Vendla, der har fået bygget skroget ved et Polsk værft, ligger i dag ved kajen hos det godt 50 år gamle værft Fitjar Mekaniske Verksted og selvom fartøjet allerede næsten er færdigudstyret, er der endnu nogle enkelte småting der skal laves, inden dåben den 24. august 2013. En dato der næsten med minutters nøjagtighed, er 14 år siden at Austevoll rederiet ved Nils Olai Østervold fik døbt den forrige Vendla på Karmsund Maritime Service AS.
Skibet har i den nye udgave fået øget max hastigheden og fået anden og større lasteevne, der selv med fuld last og alt i brug ombord samt helt fyldte bunkerstanke, stadigvæk vil have et godt stykke op til øverste lastemærke.
Med hovedmotoren der yder 6.400 kW (8704 hk) og en fart på 18,3 knob, har man med Rolls Royces hjælpemotor gennem HSG dieselelektriske system målt ikke mindre end 13,8 knob.
Se hele artiklen samt billederne af snurperen trawleren MS Vendla her nedenfor.