Torsdag middag var aktiviteten omkring den havararede Jack-Up platform, ud for Bjerregaard Strand syd for Hvide Sande, taget til.
Flere bjærgningsfartøjer fra det hollandske SMIT var her over middag, samlede omkring A2Sea´s kæntrede platform. Bjærgningsfolk, dykkere og miljøfolk vil henover torsdagen, først foretage en egentlig undersøgelse af vraget, hvorledes en tømning af brændstof- og olie tanke bedst og mest forsvarligt, kan lade sig gøre, inden der tages en endelig beslutning.
Miljøskibet ligger standby
Mens forundersøgelserne finder sted, ligger det danske miljøskib Gunnar Seidenfaden standby, ud for kysten, klar til at gribe ind, hvis uheldet skulle være ude, og flere hundredetusinde liter brændstof og olie slipper ud fra Sea Worker.
Det hollandske bjærgningsselskab SMIT´s to fartøjer, slæbebåden Torsten og specialfartøjet SeaZip3, arbejder netop nu med forundersøgelserne og afsøger mulighederne under vandet. Der er i skrivende stund ikke nogen officiel udmelding om hvornår tømningen af Sea Workers olie-tanke kan påbegyndes, men bjærgningsmandskab, dykkere samt miljøfolk arbejder hårdt på sagen.
Rev sig løs under bugsering
Sea Worker rev sig løs under bugsering mellem Frederikshavn og Esbjerg, ud for kysten ved Nymindegab syd for Hvide Sande, natten til onsdag den 27. januar. Kablet til det store installationsfartøj Sea Worker, sprang i den kraftige kuling med meterhøje bølger, hvorefter besætningen på 15 mand gik i redningsbåden. Alle blev reddet sikkert og i god behold om bord på Emile Robin fra Hvide Sande, ved en yderst vellykket redningsaktion under ekstremt vanskelige forhold. Sea Worker drev efterfølgende på grund ved Bjerregaard og havarerede kort efter ud for kysten.
FiskerForum.dk