Det har Michelin-gruppen, den franske dækproducent, været meget optaget af, ifbm. den grønne omstilling, hvor man har eksperimenteret og arbejdet med flere projekter, hvor sejl på fragtskibe kan nedsætte energiforbruget og dermed også udledningen af Co2.
Det skriver Maritime-Executive på deres nyhedsside
De skriver videre, at det har Michelin testet med deres oppustelige sejl på et fragtskib i drift – så i fremtiden er det ikke kun Michelin-manden der ser oppustet ud, men nu kan det også være Michelin-sejlene på fragtskibe, der er pustet op.
Forsøgene er så fremskredne, at man nu vil afprøve sine oppustelige lamel-sejl.
Michelin har aftalt med Compagnie Maritime Nantaise at installere en prototype af et 100 m2 stort sejl på Ro-Ro containerskibet MN Pelican i 2022. Pelican er bygget tilbage i 1999 og er et 154 meter langt skib, der opererer under charter til Brittany Ferries. Fartøjet sejler to gange om ugen i fast rutefart mellem Poole i Storbritannien og Bilbao i Spanien.
Michelin tester oppustelige vingesejl i 2022
Den franske Michelin-gruppen har meldt ud, at de udvikler et sprit-nyt design til et oppusteligt vinge-sejlsystem, som virksomheden håber vil komme den kommerciel skibsfart og øvrige fartøjer til gode, med et reduceret brændstofforbruget og med nul-udledning af emissioner. Wisamo-systemet, der blev fremvist i midten af 2021, har været igennem sine første tests, og virksomheden har efterfølgende fået en aftale i stand om, at installere en mindre prototype på et kommercielt skib i drift i midten af 2022.
Sejlene monteres på teleskopmaster, der kan slås sammen, når skibet f.eks. er i havn eller skal sejle under broer.
Formålet med testsejladserne er at undersøge de kommercielle gevinster, skibets manøvredygtighed samt om sejlene giver den forventede og fornødne gevinst for miljøet. Fordelene ved de oppustelige sejl er blandt andet, at de ikke er i vejen – når der ikke er brug for dem. Mere omfattende test vil desuden omfatte maritime vinterforhold i den notorisk vanskelige Biscayabugt, bedst kendt for sit kulingvejr med stærke storme og til tider vanskelige forhold med strøm og bølger.
Wisamo-konceptet (Wing Sail and Mobility) er udviklet i samarbejde med Michelins forsknings- og udviklingsafdeling samt to schweiziske investorer der har involveret den berømte franske langdistancesejler, Michel Desjoyeaux, der som den eneste har vundet Vendée Globe-løbet – to gange.
Wisamo er et automatiseret og oppusteligt teleskop-vingesejl, som selskaberne har regnet ud vil reducere brændstofforbruget med op til 20 procent. Michelin siger, at det er særligt velegnet til ro-ro-skibe, bulkskibe, gas-skibe og tankskibe som enten kan monteres i nybygninger eller eftermonteres ved ombygning.